Marchel, ierarhul pro-rus care a eliminat rugăciunea pentru conducătorii Moldovei

258

De Cătălin Gomboș

Un document emis recent  de Arhiepiscopul de Bălți și Fălești, Marchel, a putut fi savurat zilele trecute pe rețelele de socializare și în presa de la Chișinău. Este vorba de un „decret” prin care „[preoțimea] Eparhiei de Bălți și Fălești se eliberează de obligațiunea de a înălța sfinte rugăciuni pentru cârmuirea țării”. Documentul este scris într-o româna precară – vezi termeni ca „Europiană”, „Binicuvîntarea”, „explăcativă” sau expresia „ascunde în sine impact distrugător de suflet și morală creștinească” – și cu o punctuație neglijentă.

 

Forma e doar problema mai mică a acestui document; problema mai mare ține de fond. Un arhiepiscop nu poate să decidă cum se roagă preoții din subordinea sa. Teologul Mihai Ovidiu Enea atrage atenția într-un comentariu făcut pe Facebook că  „atributul schimbării structurii liturghiei (care face parte din cartea de cult numita “Liturghier”, tiparită in fiecare Biserica autocefala cu “binecuvântarea Sfântului Sinod” al Bisericii respective, deci in urma hotărârii unui Sinod, nu aparține nici unui membru individual (episcop) al sinodului ci doar sinodului în plenitudinea sa decizională.”

Mihai Ovidiu Enea trimite și la o explicație mai amplă scrisă de ieromonahul Petru Pruteanu, din care a extras următorul fragment: „Toate acestea au făcut ca pomenirile suveranilor să nu mai fie percepute ca o expresie a comuniunii euharistice, aşa cum erau înţelese pomenirile de la diptice, ci ca o rugăciune pentru conducătorii politici, indiferent de convingerile lor religioase. Prin aceste pomeniri nu se cerea mântuirea suveranilor – căci aceştia poate nici nu-şi doreau aceasta – ci, în spiritul textului de la I Timotei 2:2, Biserica cerea pentru ei „paşnică ocârmuire, ca şi noi întru liniştea lor, viaţă paşnică şi netulburată să petrecem, întru toată cucernicia şi buna-cuviinţa”. Altfel spus, chiar dacă pomenirea nominală a unor suverani eretici putea fi interpretată ca un act de obedienţă sau complezenţă, rugăciunea era de fapt pentru ca Biserica să aibă linişte din partea acestor suverani şi nimic mai mult. Iată de ce Biserica nu poate să renunţă la aceste pomeniri nici atunci când conducătorii politici prigonesc turma drept-credincioasă a lui Hristos sau adoptă legi contrare moralei creştine.”

Marchel este, probabil, cel mai controversat ierarh al Mitropoliei Moldovei, care este subordonată Patriarhiei de la Moscova (în Republica Moldova mai funcționează și Mitropolia Basarabiei, care are însă mai puțini credincioși și preoți și este subordonată Patriarhiei române). Pro-Kremlin și adept asumat al teoriilor sovietice ale moldovenismului, Marchel s-a implicat de-a lungul timpului în politică, asumându-și poziții anti-românești și anti-europene. În 2014, de pildă, Marchel a format împreună cu bașcanul de atunci al Găgăuziei, Mihail Formuzal, și liderul Partidului Patrioții Moldovei, Mihail Garbuz, Mișcarea Populară Moldova Mare, cu o agendă anti-unionistă și statalistă. Doi ani mai târziu, Marchel a intervenit brutal în campania electorală pentru alegerile prezidențiale spunându-le alegătorilor să nu voteze cu Maia Sandu pentru că ar fi fost „stearpă”. Alegerile au fost câștigate de socialistul Igor Dodon, și el un moldovenist pro-Kremlin, care l-a răsplătit pe Marchel pentru eforturile sale decorându-l cu Ordinul „Bogdan Întemeietorul”.

Dodon și Marchel au lucrat la unison și în ceea ce privește ratificarea Convenției de la Istanbul de către Republica Moldova. Convenția se referă la combaterea violenței domestice împotriva femeilor, o problemă serioasă în Republica Moldova, însă Patriarhia rusă i se opune, iar această opoziție a fost preluată și de pro-rușii din Republica Moldova. Igor Dodon s-a aflat în spatele unei dezinformări, demontate de Veridica, potrivit căreia ratificarea Convenției ar reprezenta o lovitură dată ortodoxiei și valorilor tradiționale. Câteva săptămâni, Marchel a plusat și a dat decretul cu rugăciunile pentru „cârmuirea țării”.

Arhiepiscopul de Bălți și Fălești reușește să iasă în evidență în cadrul unei Biserici care, în ansamblul său, nu este lipsită de controverse. Capul Mitropoliei Moldovei, Vladimir, a intrat acum câțiva ani în atenția presei pentru averea sa și legăturile strânse cu o femeie care îl însoțea și în vacanțe. Ceva mai recent, întreg Sinodul Mitropoliei Chișinăului și a Întregii Moldove a publicat un document halucinant împotriva vaccinării în care acredita o serie de teorii ale conspirației – „sistemul antihristic mondialist dorește să introducă în corpurile oamenilor microcipuri cu ajutorul cărora să-i poată controla, prin intermediul tehnologiei 5G”, Bill Gates e resposabil de moartea a jumătate de milion de copii vaccinați în India, microciparea a început în Europa etc.

Marchel a fost, și el, în prima linie a dezinformărilor cu privire la Covid și a fost comparat cu Arhiepiscopul Tomisului, Teodosie, vârful de lance al corona-scepticilor din Biserica Ortodoxă Română. Spre deosebire de Teodosie, Marchel și-a revizuit însă opinia: după ce s-a îmbolnăvit și el de Covid, i-a îndemnat pe moldoveni să se protejeze și să țină cont de sfaturile medicilor.

Sursa: https://www.veridica.ro

Pentru mai multe informații abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM

Citește și