Mii de școli distruse în Ucraina de la începutul invaziei ruse. UNICEF: „Copiii sunt profund tulburați și fără spații sigure pentru a învăța”
Fondul Națiunilor Unite penru Copii (UNICEF) trage un semnal de alarmă asupra parcursului școlar al copiilor ucraineni, a căror educație este amenințată după doi ani de pandemie, cărora le-au urmat războiul cu Rusia.
Copiii care au rămas în Ucraina şi cei care au fost forţaţi să fugă din ţară au în faţă un al patrulea an şcolar perturbat, subliniază UNICEF.
Războiul şi exilul pun în pericol educaţia şi formarea celor 6,7 milioane de copii şi tineri din Ucraina cu vârste cuprinse între 3 şi 18 ani, a declarat Regina De Dominicis, directoarea regională a UNICEF pentru Europa şi Asia Centrală, scrie Agerpres.
Copiii ucraineni prezintă semne de pierdere a cunoştinţelor dobândite, inclusiv în ceea ce priveşte competenţele în limba ucraineană, în citire şi matematică, a precizat Regina De Dominicis după ce a vizitat Ucraina.
„În Ucraina, atacurile asupra şcolilor continuă, lăsând copiii profund tulburaţi şi lipsiţi de locuri sigure pentru a învăţa„, a deplâns reprezentanta UNICEF. „Acest lucru i-a forţat pe copiii ucraineni nu doar să lupte pentru a face progrese în educaţia lor, ci şi să nu uite ce au învăţat la vremea la care şcolile lor funcţionau normal„, a adăugat ea, potrivit Agerpres.
Datele citate de UNCEF relevă că aproximativ jumătate dintre profesorii ucraineni au raportat o deteriorare a nivelului de cunoştinţe ale elevilor în limba ucraineană, matematică şi limbi străine. De asemenea, potrivit acestor date, doar o treime dintre elevii ucraineni şi-au continuat studiile cu prezenţă fizică. O treime dintre aceştia au studiat cu prezenţă fizică parţială, iar restul, din cealaltă treime, au studiat la distanţă. Două treimi dintre copiii preşcolari, şi chiar trei sferturi în zonele apropiate de front, nu sunt încadraţi în unităţi de învăţământ.
În ceea ce priveşte copiii ucraineni care şi-au părăsit ţara, UNICEF notează că şi aceştia încep un an şcolar incert, mai mult de jumătate dintre ei nefiind înscrişi în sistemul şcolar al statului gazdă, în special din cauza barierei lingvistice, a dificultăţilor legate de transport sau din cauza supraîncărcării unităţilor de învăţământ locale. Elevii încearcă să urmeze în continuare cursuri şcolare de la distanţă, însă „unii copii refugiaţi s-ar putea să fi abandonat complet şcoala”, a declarat UNICEF.
„În vremuri de criză sau de război, şcolile înseamnă mai mult decât un loc pentru a învăţa„, notează organizaţia internaţională. „Ele pot oferi copiilor, care se confruntă deja cu pierderea, strămutarea şi violenţa, o senzaţie de rutină şi securitate, reprezintă o şansă de a-şi face prieteni şi de a fi ajutaţi de profesori„, potrivit UNICEF.
Şcoala poate fi, de asemenea, un loc în care copiii au acces la o alimentaţie mai bună, la vaccinuri şi alte ajutoare, a adăugat organizaţia. UNICEF a declarat că lucrează împreună cu parteneri din Ucraina şi ţările gazdă pentru îmbunătăţirea accesului la educaţie, inclusiv prin renovarea şcolilor şi organizarea de cursuri pentru recuperarea cunoştinţelor. Scopul este acela de a ajuta 300.000 de copii ucraineni care riscă să fie privaţi de realizări educaţionale în următorul an şcolar.