Cum a anihilat Ucraina dominația Rusiei în Marea Neagră
Cotidianul german ”Welt” vorbește, într-o analiză publicată miercuri, despre succesul remarcabil al Ucrainei în ruperea dominației rusești în Marea Neagră, în special în ceea ce privește reluarea exporturilor de cereale.
Mulți experți în politică internațională au întâmpinat cu nedisimulată îngrijorare anunțul Rusiei din iulie anul trecut privind anularea acordului privind cerealele, care venea să pună sub semnul întrebării exporturile agricole ale Ucrainei. Kievul, însă, a reușit să depășească aceste provocări, scrie Clemens Wergin, șeful corespondenților externi al publicației „Welt”.
La șase luni după gestul Moscovei, situația cunoștea o schimbare de-a dreptul radicală după ce, în răspăr cu previziunile, Ucraina își relua exporturile de cereale prin Marea Neagră, spărgând blocada rusească, scrie influenta gazetă germană.
De fapt, potrivit Ministerului Apărării din Marea Britanie, porturile ucrainene au înregistrat în decembrie exporturi agricole mai mari decât în oricare alt moment în timpul invaziei rusești. Londra atribuie această realizare redeschiderii porturilor ucrainene esențiale din Marea Neagră și stabilirii unei rute unilaterale de export pentru nave.
”Welt” observă că volumul lunar al exporturilor depășește acum ceea ce s-a realizat în timpul acordului privind cerealele cu Rusia, denunțat în mod unilateral de Moscova. Calculele unei asociații agricole ucrainene, citată în articol, arată că exporturile lunare de cereale ale Ucrainei prin Marea Neagră se ridică la 7,5 – 8 milioane de tone. În plus, prețurile de pe piața mondială pentru cereale au scăzut semnificativ – la fel și primele de asigurare pentru navele care servesc porturile ucrainene.
Editorialistul german evidențiază meritul guvernului Marii Britanii, care a negociat cu asiguratorii de nave în favoarea Ucrainei. ”În plus, Turcia, Bulgaria și România au format o coaliție cu scopul deminării Mării Negre”, scrie ziarul berlinez.
Astfel, peste 500 de nave de marfă au folosit deja noul „coridor umanitar” stabilit de Ucraina în august și care evită rutele directe prin Marea Neagră spre Bosfor, mergând în schimb de-a lungul coastei de la apele teritoriale ucrainene, prin cele ale României și Bulgariei, până la strâmtoarea care duce în Marea Mediterană. Cu alte cuvinte, ”navele sunt vulnerabile la atacurile rusești doar în apele ucrainene, deoarece atacurile asupra libertății de navigație pe teritoriile României, Bulgariei și Turciei ar constitui atacuri asupra NATO, lucru de care Moscova s-a ferit până acum”, amintește Wergin.
Acest neașteptat succes ucrainean este pus pe seama a doi factori-cheie: convingerea armatorilor să rupă blocada în pofida riscurilor și campania de succes a Ucrainei împotriva flotei rusești din Marea Neagră. ”Stabilirea rutei de export este considerată un succes militar semnificativ pentru Ucraina, o țară care nu posedă o marină notabilă”.
Detalii, AICI