Alegeri prezidențiale: Procesele și eșecurile dezinformării pro-Kremlin în campania electorală din Moldova
În timp ce alegerile prezidențiale din SUA continuă să domine titlurile globale, alegerile din Republica Molodva, în urma cărora Maia Sandu a ajuns președinte, au fost în centrul atenției presei naționale și internaționale. Victoria ei nu a rămas neobservată de presa pro-Kremlin.
Sandu, despre care se spune că este sursa unor legături mai strânse între Moldova și UE, a fost mult timp o țintă a dezinformării pro-Kremlin. În 2016, când Sandu a candidat pentru prima dată pentru președinție, sursele de dezinformare de la Pro-Kremlin au susținut că intenționează să primească 30 000 de imigranți sirieni în Moldova la cererea UE. Câțiva ani mai târziu, în timp ce era prim-ministru al țării, ei au susținut că era controlată de CIA și au acuzat-o că reprezintă interesele oligarhiei internaționale.
Prin urmare, nu este surprinzător faptul că posibilitatea victoriei sale, vizibil neacceptată de mass-media pro-Kremlin, care nu numai că a acuzat SUA și UE de presupusa ingerință în sprijinul ei, dar a susținut că și Moldova va trece printr-o revoluție a culorilor în cazul în care pierde! Protestele din Belarus și Kârgâzstan au servit ca un factor suplimentar de teamă: toate fac parte dintr-un presupus complot occidental sinistru de a crea „instabilitate” în jurul Rusiei. Și protestele postelectorale nu s-au materializat niciodată, presa pro-Kremlin avea mesajul pregătit: “Persoana Soros a venit la putere, de aceea Moldova a evitat valul de proteste!
Inovații de dezinformare
Potrivit raportului preliminar al OSCE , campania electorală dinaintea celui de-al doilea tur de scrutin a fost marcată de campaniile de divizare și de polarizare a mediatizării. Într-un astfel de mediu, Moldova a oferit un teren fertil pentru dezinformare, care a fost folosit pe larg pentru a defăima candidații pentru președinție, în special pe Maia Sandu.
Remarcabil, în această eră digitală, defăimarea Maiei Sandu s-a desfășurat nu doar în format online și TV, ci și prin pliante electorale. Igor Dodon, opozantul Maie Sandu a folosit pliantele pentru a pretinde că va promova politici rusofobe, ar exacerba conflictele din Transnistria și ar legaliza căsătoriile gay. Instanța de la Chișinău a decis că aceste afirmații sunt defăimătoare și au ordonat oprirea distribuirii prospectului cu o zi înainte de al doilea tur de scrutin.
Cu toate acestea, mass-media online și rețelele de socializare au jucat un rol semnificativ în proliferarea dezinformării. De exemplu, ediția online a Komsomolskaya Pravda din Moldova a susținut că, dacă Sandu va câștiga, viața în Moldova ar semăna cu un film apocaliptic, completat cu parade gay. Mesaje apocaliptice similare au apărut și în alte surse online, care susțineau că dacă Moldova se încadrează în occident: Rusia va fi amenințată de un alt scenariu „Kharabakh”.
Campania electorală din Moldova a arătat, de asemenea, cum au evoluat tacticile de dezinformare pe rețelele de socializare. Anchetatorii de la Laboratorul de Analiză a Războiului Informațional și Comunicare Strategică al Institutului Român de Relații Internaționale și Științe Politice (LARICS) au descoperit că mesajele defăimătoare despre Sandu au fost răspândite în aplicația de mesagerie Telegram, fiind redistribuite imediat de o rețea de 35 de site-uri web. În același timp, pe măsură ce marile platforme internaționale de social media și-au înăsprit regulile care reglementează publicitatea politică, rețelele sociale alternative, cum ar fi Odnoklassniki din Rusia, au fost folosite pentru a viza anumite sectoare ale electoratului cu ferestre pop-up și reclame online.
LARICS a descoperit, de asemenea, modul în care satira a fost folosită pentru a masca conținutul defăimător din mai multe videoclipuri YouTube. Una dintre ele, descrisă ca „good bye, dyke, bed-fellow of Soros și FMI”, prezintă trei tinere care o denigrează pe Sandu și o acuză de minciuni într-un cântec. Videoclipul a fost republicat pe contul de Facebook Komsomolskaya Pravda ca un exemplu de creație populară
Ce urmează?
Tacticile inovatoare de dezinformare și defăimare nu au reușit să influențeze alegătorii. Maia Sandu a câștigat cu peste 57% din voturi, iar președintele ales a declarat deja că va depune eforturi pentru promovarea libertății presei și combaterea dezinformării în țară.
Între timp, atacurile de dezinformare împotriva lui Sandu continuă. În ultima vreme, dezinformatorii au acuzat-o pe Sandu că l-a sfătuit pe președintele ucrainean să înceapă un război în Donbas și l-a ajutat pe președintele american să creeze un cordon sanitar în jurul Rusiei.