Pentru prima oară în 30 de ani, Chișinăul are avantajul în dosarul Transnistria

142

Editorial de Mădălin Necșuțu

Izolată de Rusia și marcată de criză economică, Transnistria se vede forțată să accepte măsuri ale Chișinăului pe care altădată le-ar fi ignorat. Tiaraspolul se agață de retorica agresivă, dar nu prea are multe variante la îndemână.

Calitatea vieții în regiunea transnistreană se află într-un declin constant, iar cauza acestei situații este invazia militară rusă care a tăiat un important coridor economic al Transnistriei către portul ucrainean Odesa.

Cu toate acestea, regimul de la Tiraspol încearcă să transfere Chișinăului resposabilitatea pentru consecințele războiului purtat de Federația Rusă și pentru toate problemele economice ale regiunii. În același timp, Moldova vede fereastra de oportunitate deschisă în acest moment și încearcă să facă pași mici spre reintegrarea regiunii secesioniste după Războiului de pe Nistru din 1992.

Izolată de Rusia din cauza războiului din Ucraina, Transnistria se vede nevoită să plătească taxe la fel ca restul Republicii Moldova

De la începutul războiului, Ucraina a închis granița cu Transnistria și de atunci autoritățile Moldovei controlează în totalitate fluxul de mărfuri și oameni în regiune, o situație nemaiîntâlnită de când regiunea separatistă s-a rupt, de facto, de restul Republicii Moldova.  Noile circumstanțe i-au creat Chișinăului un avantaj uriaș în negocierile cu Tiraspolul, este de părere analistul politic de la Tiraspol, Nikolai Kuzmin.

De la 1 ianuarie 2024, în Republica Moldova a intrat în vigoare un nou Cod Vamal care să armonizeze legislația locală cu cea europeană (aquis-ul comunitar) în domeniu. Noul Cod Vamal a fost actualizat astfel încât să ofere agenților economici mai multe beneficii, servicii digitalizate și reducerea birocrației, precizează Chișinăul.

În contextul intrării în vigoare a noul Cod Vamal, scutirile anterioare au fost abrogate, iar agenții economici din Transnistria vor trebui să plătească și ei taxe vamale la bugetul Republicii Moldova, deși unele incomparabil mai mici decât cele pe care le plătesc agenții economici din dreapta Nistrului. Anterior, transnistrenii nu plăteau nicio taxă de import-export pentru produsele lor, deși legea îi obliga pe cei care făcea comerț exterior să se înregistreze la Chișinău.

Biroul pentru Reintegrare din cadrul Guvernului de la Chișinău a precizat că schimbarea cadrului de reglementare pentru companiile din regiunea transnistreană are scopul de a include treptat aceste companii în spaţiul economic şi comercial unic al Republicii Moldova şi de a asigura o concurenţă loială pentru toţi agenţii economici care operează în Republica Moldova.

„De la începutul anului 2024, autoritățile moldovenești au anulat beneficiile plății taxelor vamale pentru companiile din Transnistria. Acum ei platesc marfa la fel ca și companiile moldovenești. Tiraspolul reclamă o presiune economică, întrucât înainte companiile plăteau bani doar autorităților transnistrene, iar acum vor plăti și autorităților moldovenești, ceea ce va afecta PIB-ul regiunii, precum și reducerea veniturilor la bugetul local [al Tiraspolului] care a avut un deficit de 50% în ultimii ani. În acest caz, Transnistria nu poate face prea multe”, a declarat Nikolai Kuzmin pentru Veridica.

Și experții economici din la Chișinău spun că noul Cod Vamal va genera probleme economice pentru regimul de la Tiraspol.

„La vama Republicii Moldova, atunci când se face importul unor mărfuri, se achită trei taxe. Prima este TVA-ul, care constituie 70% din toate încasările vămii, după aceea acciza, care constituie 25% din toate încasările și apoi taxele vamale care este subiectul nostru de discuție legat de Transnistria, care reprezintă doar 5% din încasările de la vamă. Ce înseamnă acest lucru? Acum, dacă un agent economic din dreapta Nistrului face importul de o anumită marfă și plătește 100 de dolari, unul din stângă Nistrului, dacă importă aceeași marfă, va achita maxim 5 dolari. Deci, de 20 de ori mai puțin”, a precizat exportul economic al IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță.

Expertul mai precizează că Republica Moldova anticipează în 2024 un venit de 38,5 miliarde de lei (circa două miliarde de euro) de la vama Republicii Moldova pentru taxe de import-export.

Citește mai mult AICI

Pentru mai multe informații abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM

Citește și