Invazia rusă din Ucraina, declanșată acum trei ani, a fost însoțită de o ofensivă rusă informațională de mare anvergură contra UE, dar și contra Franței, țară ce nu este doar membră permanentă în Consiliul de securitate ONU, dar a dus și o politică activă de susținere economică și militară a Ucrainei.
Într-un raport publicat de Viginum, serviciul guvernamental francez de vigilență și protecție contra ingerințelor digitale, se face bilanțul acestor trei ani de operațiuni de dezinformare.
Ofensiva lansată acum trei ani de Moscova se înscrie în strategia de „confruntare informațională” lansată de statul rus la începutul anilor 2000, notează Viginum în preambulul raportului său. Obiectivul campaniei actuale urmărește să legitimeze „operațiunea militară specială” din Ucraina – aceștia sunt termenii folosiți de Kremlin – prezentând-o ca pe o acțiune defensivă contra presupusei agresivități a Ucrainei, țară susținută de „Occidentul colectiv”.
În cadrul acestei campanii de dezinformare, Franța este țintită mod special, de o manieră extrem de agresivă și persistentă, notează Viginum. Campania contra Franței s-a intensificat sensibil după ce Emmanuel Macron evocase acum un an, în februarie 2024, ipoteza trimiterii de trupe franceze pe teritoriul ucrainean.
Încă din primăvara anului 2022, adică imediat după debutul ostilităților, Franța a fost ținta dispozitivului botezat Reliable Recent News (RRN), cunoscut și sub poreclele Doppelgänger sau Ruza Flood. Acest mod operativ informațional, bazat pe o rețea de sute de site-uri de dezinformare, urmărește să submineze sprijinul occidental în favoarea Ucrainei. Au fost luate în colimatorul rușilor Franța și alte state europene. Viginum regrupează site-urile de dezinformare în două categorii. Prima reunește site-uri web care uzurpă identitatea unor medii de informare bine-cunoscute, precum Le Monde, The Washington Post sau Der Spiegel, sau al unor instituții precum NATO, MAE etc. A doua categorie de site-uri de dezinformare le regrupează pe cele pseudo-francofone specializate pe tematici anume – sport, de exemplu – care difuzează articole cu o linie editorială anti-ucraineană.
Operațiunea Matrioşka viza, de asemenea, să satureze capacitățile de investigații ale presei
Al doilea mod operativ informațional folosit de ruși se numește Matrioşka și urmărea mediile de informare și comunitățile de fact-checkeri. Dispozitivul de influență rusesc încerca să denigreze aceste două grupuri, acuzându-le că propagă informații false despre conflictul din Ucraina. Pentru a decredibiliza mediile de informare, Matrioşka producea false videouri – unele cu ajutorul inteligenței artificiale – și aborda tematici anxiogene, precum imigrația sau securitatea Jocurilor Olimpice de la Paris. Operațiunea Matrioşka viza, de asemenea, să satureze capacitățile de investigații ale presei și ale celulelor de fact-checking.
Citește mai mult AICI