Țările occidentale ar putea exploata punctele slabe din lanțurile de aprovizionare ale industriei aeronautice ruse, în special prin înăsprirea sancțiunilor, în contextul în care Ucraina vizează infrastructura industrială a Moscovei, potrivit unui nou raport publicat de Royal United Services Institute (RUSI), un think tank britanic specializat în securitate și apărare.
Analiza, semnată de Jack Watling și Nikolay Staykov, arată că, în ciuda dimensiunii considerabile a industriei sale de apărare, Rusia rămâne „puternic dependentă” de materiale și componente importate pentru a-și menține producția de avioane de luptă. Această dependență o face „vulnerabilă” la întârzieri și blocaje care ar putea fi provocate de sancțiuni suplimentare, notează autorii, citați de Newsweek.
Dependență ascunsă în spatele puterii aeriene
De la începutul invaziei pe scară largă a Ucrainei, Rusia s-a bazat intens pe forțele sale aeriene. Deși atacurile aeriene au provocat distrugeri semnificative în Ucraina, observatorii occidentali au remarcat performanțe sub așteptări din partea aviației ruse, care a evitat pierderi majore comparativ cu trupele terestre.
Centrul producției de avioane militare ruse este biroul de proiectare Sukhoi, responsabil pentru aparate precum Su-30, Su-34, Su-35S și Su-57, cel din urmă fiind promovat de Kremlin drept avion de vânătoare „invizibil” de generația a cincea. Compania Sukhoi a fost integrată în United Aircraft Corporation (UAC) în 2022, în cadrul unui proces de consolidare a industriei de apărare.
Sancțiuni cu efect strategic
Raportul RUSI subliniază că Rusia are dificultăți în a substitui componentele și materialele importate, iar în unele domenii dependența sa chiar a crescut. Țări care anterior cumpărau aeronave rusești, precum India, s-au orientat spre alternative occidentale, achiziționând avioane Rafale din Franța.
„Membrii NATO trebuie să-și redefinească oferta competitivă pentru piețele care vor înlocui în curând flotele de avioane de luptă îmbătrânite”, notează autorii.
Detalii, AICI
