Cum poți aduna pe o rețea de socializare milioane de fani într-o oră, cu un cont nou, de unul singur și cu zero lei? Ai putea spune că e aproape imposibil. Pe 8 decembrie anul trecut, însă, un cont nou al candidatului Călin Georgescu a strâns 4,5 milioane de vizualizări, în doar 60 de minute. Un record național. Și asta după ce, înainte de alegeri, vechiul cont TikTok al aceluiași candidat a ajuns pe locul 9 în lume, fiind mai vizibil decât conturile vedetelor de la Hollywood.
Încercați și dumneavoastră și vedeți dacă vă iese. Nu vă grăbiți să trageți concluzii pripite și analizați câteva cifre.
În campania electorală din acest an, TikTok-ul a devenit un instrument de camuflaj pentru manipularea opiniei publice.
20.000 de conturi de TikTok activate cu 24 de ore înainte de vot
Peste 20 de mii de conturi TikTok create în 2022 și 2023 s-au activat, subit, tocmai cu o zi înaintea alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie. Iar pe ele, au curs peste 2 milioane de comentarii care au promovat un singur candidat, inexistent până atunci în sondaje – Călin Georgescu.
Nu e magie, e o rețea care a bombardat efectiv TikTok-ul cu mesaje pro-Georgescu, exact în orele când oamenii au ieșit la vot. Și când aceleași sondaje ne arătau un procent mare de nehotărâți.
Nehotărârea lor a fost terenul fertil pe care s-au pompat mesaje ticluite cu mult timp înainte. Fermele de troli au fost activate, iar manipularea s-a rostogolit piramidal în mai multe direcții.
Coordonarea a venit de peste granițe
Conturi false de TikTok au fost administrate de pe dispozitive identice, cele mai multe fiind localizate în 4 puncte pe harta Turciei – Instanbul, Ankara, Izmir și Bursa. Toate conturile au avut ca element comun un domeniu înregistrat în Federația Rusă – RAMBER.RU. Acest fapt oferă indicii cu privire la originea entităților aflate în spatele acestei rețele automatizate de troli, dar limitează investigarea și identificarea lor din motive lesne de înțeles.
În ianuarie 2025, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a solicitat de urgență Secției de Cooperare Judiciară din Ministerul turc al Justiției o comisie rogatorie internațională, în baza Convenției Europene de la Strasbourg pentru asistență judiciară în materie penală.
Conexiunea cu Turcia a scos la lumină o rețea internațională de operare
O firmă înregistrată în Marea Britanie pentru servicii de social media marketing a fost conexiunea conturilor false din structura fermelor de troli. De acolo au fost dirijate dezinformările pentru a influența dezbaterile publice. Știrile false au fost direcționate pe rețele sociale, pe forumuri și în secțiunea de comentarii a publicațiilor online. Ținte au fost schimbarea percepției publice, manipularea dezbaterilor politice, favorizarea unui singur candidat și discreditarea adversarilor săi politici.
Capcana rețelei era foarte simplă – Practic, printr- singur click pe un comentariu scris la un articol online sau la videoclipul unui influencer, deveneai consumator de publicitate electorală.
„Dacă vei găsi în comnetariile clipurilor noastre multe comentarii cu votăm Călin Gerorgescu, de curiozitate o să intri și tu să vezi ce este. Gâdilă ureche oricărui ascultator”, a spus un influencer păcălit.
Dezinformarea pe conturile false de TikTok conectate la firma cu sediul în Marea Britanie a fost desigur contra cost. Odată ce clientul și-a ales platforma și serviciul online dorit, a fost înregistrată și o plată prin card bancar sau criptomonede. După plată, comentariile au apărut instant, de pe conturi cu nume străine, care nu au like-uri sau urmăritori.
Shemă asemănătoare cu cea a rușilor
Schema folosită de ferma de troli conectată la compania britanică e asemănătoare cu cea a agenției rusești de PR – ADNOW care a făcut obiectul unor investigații internaționale de presă.
Fondată în 2014 de cetățeni ruși, cu sediul central în Moscova și cu o filială la Londra, AdNow a fost folosită mai întâi într-o campanie de promovare a dezinformării despre vaccinurile împotriva COVID.
Documente consultate de Financial Times arată că, în ultimii ani, compania a fost activă în România și Bulgaria.
Au fost identificate multiple companii subsidiare acesteia care aveau conexiuni cu Guvernul rus și care au fost implicate în campanii de dezinformare. Scopul lor era să modeleze opiniile din spațiul public, înainte de alegerile din 2024.
Citește toată investigația AICI