De la Northwind la Southwind nu e decât un pas! Guvernarea aduce pe Aeroportul Internațional Chișinău o companie aeriană cu implicări rusești
După criza de zboruri creată pe Aeroportul Internațional Chișinău, autoritățile din fruntea statului au anunțat cu mare fast despre lansarea de către trei companii aeriene noi a curselor directe din/spre Chișinău: Southwind Airlines, Azerbaidjan Airlines și Israir. Toate bune până aici dacă una dintre acestea companii nu ar semănă izbitor de mult cu o altă companie aeriană rusească – Northwind. Mai mult decât atât, Southwind Airlines a fost lansată la scurt timp după ce Rusia a început invazia în Ucraina.
Pe lângă faptul că cele două companii utilizează aceiași cromatică pentru brand/identificare, roșie, logo-urile sunt practic trase la indigo.
Ce se cunoaște OFICIAL despre Southwind Airlines
Conform mai multor site-uri, Southwind Airlines este o companie aeriană turcă fondată în aprilie 2022. Compania a primit pre autorizare de la Direcția Generală a Aviației Civile în luna iunie a acelui an, iar primul zbor comercial a fost efectuat spre Perm, Rusia, pe 12 august 2022. O lună mai târziu compania în cauză a început a opera zboruri în Germania, scriu sursele documentate de către DISINFO.
O altă sursă, centreforaviation, scrie că Southwind Airlines este un transportator turc axat pe operarea serviciilor din Rusia, iar primul zbor efectuat ar fi avut loc pe traseul Antalya-Ufa la data de 02 august 2022.
În continuare se menționează că sediul oficial al companiei se află în Antalya, Turcia, și este afiliată cu Pegas Touristik – companie rusească lansată în 1994. Pegas Touristik este compania care în vara anului 2008 a cumpărat 100% din Nordwind Airlines. De menționat că unele surse scriu că același personal activează atât pentru zborurile operate de către Nordwind Airlines cât și Southwind Airlines.
În momentul lansării, compania anunța că are drept scop prevenirea pierderii turiștilor ruși care vin în Turcia în urma invaziei ruse a Ucrainei.
În februarie 2023, Southwind Airlines a anunțat planuri de a transporta turiști în Antalya din 16 orașe rusești în timpul sezonului de vară. În prezent compania deține opt aeronave, iar până la sfârșitul acestui an își propune practic să dubleze numărul acestora.
În prezent compania planifică de a opera către vara anului 2024 de pe aproximativ 10 aeroporturi din Marea Britanie.
Mustafa Tolga Demirci, Președintele Consiliului de administrație al Southwind Airlines, la lansarea companiei:
„Am înființat Southwind Airlines combinând viziunea și misiunea noastră cu perspectiva noastră globală, tânără și dinamică, pentru a prelua o poziţie importantă în aviaţia civilă globală.
Scopul nostru este de a oferi un servicii active, pentru a purta drapelul nostru pe cerul din Germania, Marea Britanie, Franța, Rusia, țările scandinave și Israel. Ne vom concentra în primul rând pe zboruri charter pentru a contribui la turismul turcesc prin cooperarea cu operatorii de turism din aceste țări și evaluarea dinamicii actuale. Astfel, ne propunem să creștem numărul de turiști care ne vor vizita țara. În plus, analizând conexiunile noastre în diferite țări înainte și după sezon, vom efectua zboruri între Orientul Mijlociu și Arabia Saudită”.
Pegas Touristik – Nordwind Airlines – Southwind Airlines
Presa de investigație din Armenia a menționat că operatorul turistic Pegas Touristik ar sta de fapt în spatele companiei Southwind Airlines, Turcia fiind doar un paravan de a evita sancțiunile drastice la care a fost supusă Rusia după ce a atacat militar Ucraina.
Oleg Panteleyev, directorul executiv al agenției „Aviaport” a precizat pentru newizv.ru că „acele avioane care erau folosite pentru a transporta turiști ruși obișnuiau să activeze sub drapelul Rusiei, acum, aceleași companii activează sub drapelul Turciei”.
Potrivit sursei citate, aceasta este o cale absolut legală pe care au abordat-o proprietarii de hotele turistice. Această informație a fost confirmată și de pilotul Alexander Garnayev, erou al Rusiei.
Toată lumea știe că Istanbulul este acum principalul nod pentru rușii care călătoresc în Asia și Europa. Totul este adevărat și este legal. Probabilitatea ca astfel de companii aeriene să fie afectate de sancțiuni este scăzută, precizează fostul pilot.
IZ.Ru a scris la începutul lunii iunie că flota Southwind este formată parțial din foste avioane ale companiei ruse Nordwind Airlines.