De la un război hibrid, la procurarea armelor: Belarus, principala țintă a propagandei rusești din această săptămâni
În această săptămână, narațiunile de dezinformare ale mass-medii pro-Kremlin au vizat în principal Belarusul. Acestea se referă la câteva idei: războiul hibrid cu care se confruntă Minskul; Vestul care intenționează să rupă Belarusul de Rusia și Vestul care este angajat într-un război informațional. Narațiunile au fost studiate de euromaidanpress.com.
Mai mult, „ostilitățile și provocările din partea Ucrainei” sunt contracarate de regimul de la Minsk prin procurarea armelor în masă, asta în condițiile în care Ucraina nu are nicio intenție să-și destabilizeze cumva vecinul. Cu alte cuvinte, narațiunile promovează ideea că Belarus se află sub o amenințare externă malignă.
Distorsionează faptele
Există mai multe tehnici de răspândire a dezinformării și de manipulare a publicului. Cadrul AMITT enumeră zece. Între acestea se numără crearea cercetărilor false, scurgerea unor documentelor modificate (exemplele publicate pe EUvsDisinfo includ o scrisoare falsă și un ID fals) și generarea poluării informațiilor (ca în cazul Skripal). Alte exemple de modificare a lumii pentru a se potrivi faptelor pro-Kremlin includ, de asemenea, negarea implicării (încă folosită în ceea ce privește Ucraina) și solicitarea dovezilor (cazul zborului MH17).
Dezinformarea este adesea construită în jurul unui sâmbure de adevăr. Săptămâna aceasta euromaidanpress.com au găsit două exemple în care conținutul dintr-o sursă respectată a fost ajustat pentru a se potrivi viziunii pro-Kremlin. În primul rând, Sputnik francez a denaturat un articol din Financial Times, susținând în mod fals că sancțiunile UE și SUA au stimulat economia rusă. Același Sputnik a denaturat și o anchetă a CNN pentru a susține teoria conform căreia CIA a destabilizat relațiile dintre Minsk și Moscova. În realitate, CIA nu a jucat un rol principal în operațiunea respectivă.
Canalele
AMITT enumeră, de asemenea, numeroase rețele de socializare care pot fi utilizate pentru promovarea și diseminarea mesajelor distorsionate. O modalitate de a vedea cum mass-media controlată de Kremlin folosește aceste posibilități și, de asemenea, de a măsura eficacitatea muncii lor este verificarea numărului de like-uri, share-uri și comentarii pe rețelele sociale pe care le-a acumulat un articol.
În acest sens, singurele articole care au avut impact pe rețelele de socializare au fost create de Sputnik-ul francez. Acestea au acumulat 791 de like-uri pentru articolul FT și 70 pentru cel referitor la ancheta CNN.
Amplificarea
Pe lângă rețelele sociale, există așa zisele site-uri terțe care sunt la îndemână pentru a transmite în continuare mesajul. Un bun exemplu este o afirmație falsă cu privire la faptul că Occidentul alocă cinci miliarde de dolari pentru a sprijini lovitura de stat din Ucraina, care a fost făcută accesibilă pe șase site-uri arabe care făceau referire la Sputnik-ul arab.
Sursa: http://euromaidanpress.com