Imagini din satelit: Rusia își mărește capacitatea de producție pentru războiul împotriva Ucrainei

136

De la avioane de război și elicoptere de luptă până la drone militare și muniții ghidate, aceste unități de producție sunt un amestec de fabrici militare de stat, parteneriate public-private și întreprinderi civile cu dublă utilizare, cu personal civil care produce și repară echipamente și muniții pentru efortul de război al Moscovei.

Analizând imaginile din satelit furnizate de Planet Labs, Airbus și Maxar Technologies, Scheme a descoperit mai multe construcții noi, inclusiv hangare și hale de producție, care s-au extins rapid sau au fost construite de la zero după declanșarea invaziei pe scară largă a Rusiei în Ucraina în februarie 2022.

În septembrie, guvernul rus a anunțat bugetul propus pentru 2024 și – pentru prima dată în istoria modernă – țara își propune să cheltuiască 6% din Produsul Intern Brut (PIB) pentru armată, cheltuielile pentru apărare depășind astfel cheltuielile sociale.

Mihailo Jîrohov, un analist militar ucrainean, autor al unei cărți despre luptele de artilerie în războiul care a izbucnit între Kiev și forțele susținute de Moscova în Donbas în 2014, consideră că dezvoltarea rapidă a unor astfel de facilități militare în întreaga țară indică faptul că Kremlinul nu intenționează să pună capăt prea curând războiului împotriva Ucrainei.

„Rusia se pregătește de un război pe termen lung „și nu are de gând să se oprească”, a afirmat Jîrohov pentru Scheme.

Uzina de aviație din Kazan

Prima instalație identificată este o uzină de aviație administrată de compania militară de stat rusă Rostec, care se află în apropierea aerodromului civil Borisoglebskoie din Kazan, la aproximativ 830 de kilometri de Moscova.

Scheme a urmărit procesul de construcție a acestui hangar pe terenul uzinei cu ajutorul imaginilor din satelit. Imaginile indică faptul că terenul a fost pregătit pentru prima dată în 2018, dar că lucrările de construcție au avansat lent până la invazia pe scară largă a Rusiei în Ucraina. Apoi, construcția s-a accelerat, iar imaginile recente arată că hangarul este aproape finalizat.

Uzina se ocupă de multă vreme de repararea aeronavelor civile și militare și de producția de piese de schimb. Complexul a fost, de asemenea, „una dintre cele mai importante unități strategice” din epoca sovietică, a declarat, pentru Scheme, Anatoli Hrapcinski, expert în aeronave sovietice și rusești. El a spus că uzina a fost o verigă vitală în producția de avioane militare, în special de bombardiere, precum Tu-16, Tu-22, Tu-160 și toate variantele acestora.

În iunie, canalul de televiziune de stat rus Rossia-1 a difuzat un reportaj despre uzină, noul hangar și istoria sa, când a fost vizitat de premierul rus Mihail Mișușin. În reportaj se spunea că noul hangar are o lungime de 300 de metri și că uzina este folosită pentru producția de Tu-214, un avion de pasageri.

Hrapcinski mai spune că uzina a avut întotdeauna capacitatea de a repara avioane strategice, multe dintre modelele sovietice fiind încă folosite de Forțele Aeriene Ruse. Expertul a precizat că în imaginile din satelit se pot vedea noi capacități de reparare și modernizare a avioanelor mai vechi utilizate în războiul din Ucraina, precum Tu-22M3 și Tu-160.

Fabrica de aviație din Irkutsk

O altă întreprindere de avioane proprietate de stat, uzina din Irkutsk, oraș din Siberia situat la aproximativ cinci mii de kilometri de Moscova, pare să își extindă capacitatea de producție de piese pentru avionul de luptă Su-30.

Su-30 este utilizat pe scară largă de Forțele Aeriene Ruse, iar uzina din Irkutsk este cunoscută ca fiind un important centru de reparații, foarte activ pe fondul războiului din Ucraina.

Imaginile din satelit indică faptul că recent au fost construite două clădiri noi, împreună cu un drum de acces către una dintre ele, care seamănă cu un hangar.

Uzina de aviație civilă Ural

Deși conform titulaturii unitatea se ocupă de avioane civile, unele departamente ale uzinei sunt implicate și în repararea motoarelor și a cutiilor de viteze folosite și la elicopterele militare, cum ar fi Mi-2, Mi-8, Mi-24 și Ka-52. Toate aceste elicoptere sunt utilizate în mod activ de către armata rusă în războiul din Ucraina.

În ultima vreme, munca la uzina din orașul Ekaterinburg din Urali pare să se fi intensificat. În luna septembrie, mai multe publicații locale cu sediul în zonă au publicat articole despre lipsa de personal la uzină, menționând că nevoile de producție crescute au dus la un deficit de personal.

Uzina Italmas

În ianuarie, presa a relatat pentru prima dată că firma de drone Zala Aero a cumpărat un centru comercial din Ijevsk transformându-l într-o unitate de producție a dronelor Italmas, fabricate integral în Rusia. În septembrie, televiziunea rusă de stat a prezentat reportaje din timpul vizitei președintelui Vladimir Putin la această fabrică.

Zala Aero este o filială a grupului Kalașnikov, care fabrică 95% din armele de calibru mic din Rusia. Dronele Italmas sunt un nou UAV de atac cu rază lungă de acțiune, similare cu dronele Shahed de producție iraniană, utilizate pe scară largă pentru atacarea orașelor ucrainene iarna trecută, dar sunt mai ușoare, iar costul de producție este mai mic.

Institutul pentru Studiul Războiului, cu sediul la Washington, susține că dronele Italmas sunt deja folosite împotriva unor ținte ucrainene și că dezvoltarea lor face parte dintr-o strategie mai amplă a Rusiei de diversificare și conservare a munițiilor sale, în timp ce conflictul cu Ucraina pare să se prelungească pe termen indefinit.

Pentru mai multe informații abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM

Citește și