„Rușii cred că sunt înconjurați de inamici, într-o cetate asediată”. Interviu cu fostul șef al „Google News”-ului rusesc

96

Kremlinul domină principalele servicii de știri online, atât Yandex (omologul rusesc al Google), cât și Google, și induce rușilor o percepție a lumii foarte diferită de ceea ce este în realitate, susține, într-un interviu pentru EU vs Disinfo, Lev Gershenzon, fost șef al Yandex.News.

Eu vs Disinfo, portalul Comisiei Europene care combate dezinformarea propagată de instituțiile media pro-Kremlin, a realizat un interviu cu Lev Gershenzon, fost șef al Yandex.News (2007–2012), serviciul de știri al motorului de căutare rusesc similar cu Google. Yandex News este un produs similar cu Google News, fiind însă controlat în totalitate de autoritățile rusești. Lev Gershenzon lucrează în prezent la The True Story, un nou agregator de știri fără cenzură, care a fost lansat pe 22 august 2023 și blocat în Rusia doar trei zile mai târziu.

Gershenzon a scris, la începutul acestui an, o lucrare de cercetare pentru Consiliul German pentru Relații Externe despre rolul Google în diseminarea dezinformării pro-Kremlin în Rusia.

„În această cercetare am examinat ce surse de știri au fost afișate în principal de Google News și Google Discover în ultimii patru ani. Acestea sunt două produse diferite – Google News este un agregator de știri atât cu versiuni web, cât și versiuni mobile; Google Discover este o aplicație de recomandare de conținut numai pentru dispozitive mobile. Dar sunt strâns legate în ceea ce privește conținutul pe care îl oferă utilizatorilor”, a explicat el.

„Google distribuie dezinformare rusă”

Una dintre descoperirile specialistului rus se referă la faptul că după începutul invaziei , unele instituții media de propagandă rusă notorii au fost excluse de la cele două servicii Google, dar au rămas zeci de publicații mai puțin cunoscute care răspândesc propaganda rusă care primesc mult trafic de la Google.

Yandex și Google sunt competitorii principali în căutarea web în Rusia, având cote de piață similare, dar Google depășește Yandex în căutarea pe telefoanele mobilăe cu 15%.

La fel ca Google Discover, Yandex are propriul motor de recomandări media – Dzen – prezent pe pagina sa principală cu zeci de milioane de vizitatori zilnic. Proprietatea Dzen a fost recent transferată către VKontakte (VKontakte este controlat de către Sogaz, o companie de asigurări de stat, care este deținută parțial de bancherul Yuri Kovalchuk, un aliat de lungă durată a lui Putin; iar CEO-ul VKontakte este Vladimir Kiriyenko, fiul lui Serghei Kiriyenko, prim-adjunct al șefului de stat major al Administrației Prezidențiale a Rusiei), dar serviciul este încă disponibil pe yandex.ru și dzen.ru, a precizat Gershenzon.

Google, pe de altă parte, deține și operează una dintre cele două platforme sociale principale din Rusia care nu au fost blocate până acum – YouTube. „Este un spațiu în care jurnaliștii și bloggerii independenți și de opoziție își pot publica în continuare conținutul în mod liber. Până acum nu au apărut alternative rusești comparabile la YouTube”, a precizat specialistul.

Astfel, Yandex și Google sunt cele două platforme principale prin care este distribuit peste 90% din tot conținutul de știri. Dar Google are o audiență generală mai mare.

Nicio reacție de la Google

De când a scris pentru prima dată despre rolul Google în răspândirea propagandei pro-război în rândul rușilor, în ianuarie 2023, nu au existat modificări semnificative în algoritmi sau statistici – mai mult de 20 de milioane de clicuri și 100 de milioane de citiri de titluri zilnic, conform LiveInternet. Cele mai cunoscute posturi de propagandă precum Komsomolskaya Pravda, URA.RU și Tsargrad.tv încă mai primesc zilnic între sute de mii și milioane de clicuri de la Google.

„În unele privințe, situația s-a înrăutățit. De exemplu, ziarul neutru, binecunoscut și respectat Kommersant a fost total exclus atât din Google News, cât și din Google Discover în mai 2023, fără nicio explicație. În același timp, paginile abia cunoscute cu conținut generat semi-automat câștigă zilnic sute de mii de recomandări, blitz.plus fiind cel mai mare de acest gen”, a precizat specialistul rus.

El a precizat că a trimis rezultatele descoperirilor sale către Google, însă nu au existat reacții. Gershenzon susține că a calificat situația ca pe o eroare algoritmică și a sugerat celor de la Google să o repare prompt dacă nu doresc să răspândească în mod deliberat propaganda lui Putin.

„Un fost coleg de-al meu care lucrează în prezent pe Google Discover mi-a mulțumit pentru semnal și mi-a promis că îl va repara în februarie, dar apoi nu s-a întâmplat nimic. Am zeci de cunoștințe și prieteni care lucrează acum pentru Google care sunt de acord cu mine, dar niciunul nu a fost capabil să sugereze o soluție de lucru”, a mai spus el.

Cum arată lumea utilizatorilor Yandex

Fostul șef al Yandex.News a fost întrebat cum arată lumea utilizatorilor Yandex, unde a ocupat o perioadă mare de timp un post de conducere.

„Nu am mai lucrat pentru Yandex de mai bine de 10 ani. Și în toți acești ani serviciul de știri, compania, țara și cetățenii săi s-au schimbat. Toate s-au schimbat dramatic – acum 10 ani, nimeni nu și-ar fi putut imagina că Rusia va duce un război pe scară largă împotriva Ucrainei fără o rezistență semnificativă din partea societății”, a mărturisit Gershenzon.

El spune că atunci când a condus Yandex News a fost mult mai puțin cenzură, au existat mult mai multe instituții media independente, de calitate și nu exista aproape niciun site web blocat. Pe de altă parte, peste 200.000 de site-uri web au fost blocate de la începutul invaziei.

„Toți acești factori contează și influențează mentalitatea rușilor. Internetul este cel mai popular canal pentru primirea de informații atât despre evenimente globale, cât și locale. Așa că acum, cu Kremlinul dominând principalele servicii de știri online, atât Yandex, cât și Google ajutându-l să-și urmeze politica de informare ostilă, majoritatea rușilor văd lumea foarte diferită de ceea ce este în realitate. Ei cred că sunt înconjurați de inamici, într-o cetate asediată, ducând un război existențial de supraviețuire”, este de părere specialistul.

Concluzia lui: „Nu există gloanțe de argint și nici un tratament imediat, dar dacă Google ar înceta să participe la acest lucru, impactul pozitiv ar fi greu de supraestimat.”

Pentru mai multe informații abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM

Citește și