Șase ani de miunciuni ale Rusiei în urma catastrofei avia din Ucraina cu implicarea zborului MH17
Pe 17 iulie 2014, un sistem de rachete BUK, transportat din Rusia pe un câmp din estul Ucrainei, a doborât zborul Malaysian Airlines MH17, ucigând toate cele 298 de persoane aflate la bord. Șase ani mai târziu, campania de dezinformare a Kremlinului ce vizează înlăturarea responsabilității Moscovei pentru această tragedie continuă. Cu toate acestea, ies la iveală din ce în ce mai multe dovezi privind implicarea directă a Rusiei, iar Kremlinul încearcă din răsputeri să iasă uscat din apă.
În decursul ultimilor șase ani au existat consipirații, interviuri regizate, scurgeri de infromații flase și un efort neobosit de a submina și discredita activitatea Joint International Investigation, dar și activitatea echipei care invesighează procesul penal.
Într-un caz recent, presa rusă scrie că Joint International Investigation nu este un tribunal, ci un proces plătit prin mită. „Acesta este folosit de SUA pentru a face Rusia vinovată și pentru a face poporul din Republicile Populare Donețk și Luhansk ostatic al situației, care a fost provocată de Kiev și Washington”, scrie portalul rus novorosinform.org.
Anul 2020 a început cu încă o tragedie aviatică, după ce Iranul a doborât un avion de pasageri ucrainean, ucigând toate cele 176 de persoane aflate la bord. Presa pro-Kremlin a susținut că Occidentul demonizează Iranul, iar vina o poartă, de fapt, serviciile secrete occidentale, o dronă spion americană și armata acesteia. Cu toate acestea, atunci când Iranul și-a asumat în cele din urmă responsabilitatea pentru doborârea avionului civil, presa pro-Kremlin a fost pusă într-o poziție incomodă. În comparație cu modul în care Kremlinul și Iranul au gestionat cele două incidente, jurnalistul Christo Grozev a scris că minciunile MH17 au provocat „o daună ireparabilă reputației internaționale a Rusiei”.
De-a lungul anchetei minuțioase timp de șase ani, echipa Internațională Comună a dezvăluit amploarea influenței administrative, financiare și militare ruse asupra militanților din Donbas, dezmembrând astfel una dintre narațiunile de bază ale mass-mediei pro-Kremlin despre un „război civil” în Ucraina. Este de așteptat ca dovezile incontestabile despre faptul că Rusia s-a angajat direct în războiul din Ucraina să devină publice în această toamnă.
Pe măsură ce procesul penal asupra doborârii zborului MH17 avansează ireversibil, devine din ce în ce mai evident că mass-media pro-Kremlin pierde propriul joc de minciuni.
La începutul lunii februarie, Institutul Rus pentru Studii Strategice, RISS, un think tank finanțat de Kremlin, a publicat un eseu întitulat „Securizarea informațiilor în scopuri de politică externă în contextul realității digitale„. În lucrare se afirmă că: „O narațiune în formă preventivă, care răspunde intereselor naționale ale statului, poate diminua semnificativ impactul activităților forțelor străine în sfera informației, deoarece acestea, de regulă, încearcă să ocupe „goluri”.
Pe măsură ce data primei audieri a procesului penal MH17 din martie 2020 s-a apropiat, metoda „narațiunilor în formă preventivă” a fost foarte vizibilă. Cu câteva săptămâni înainte de proces, mai multe canale pro-Kremlin au publicat știri senzaționale indicând spre „noi documente scurse” care ar dovedi că nu existau sisteme de rachete BUK în zona prăbușirii. Purtătorul de cuvânt al Kremlinului a folosit această ocazie ca pe o oportunitate de a declara că „Rusia a avut dreptate” și îi acuză pe anchetatorii internaționali de părtinire împotriva Rusiei.
Descoperirile senzaționale au fost aproape imediat dezmințite de jurnaliștii ruși independenți de la Insider și Meduza, care au catalogat cu zero dezvăluirile presei pro-Kremlin.
Totuși, mass-media pro-Kremlin are tendința de ocupare a spațiului informațional: coronavirusul poate fi folosit pentru a comite fraude împotriva Rusiei în procesul MH17, anchetatorii planifică încălcarea suveranității Rusiei, rezultatul procesului este predeterminat.
Presa controlată de autoritățile de la Kremlin a scris peste 260 de articole de dezinformare despre MH17.
Sursa: EUvsDISINFO
NOTĂ:
Pentru a afla cauza accidentului, echipa mixtă de investigații a cercetat toate rămășițele umane, bunurile personale și resturile aeronavei găsite în apropierea locului dezastrului. Urmele au fost securizate, investigate și comparate de experți. Mai mult, JIT a căutat și audiat martori și experți, a analizat imaginile radar și din satelit, a evaluat cantități mari de date de telecomunicații, cum ar fi conversațiile telefonice interceptate și a analizat volumele mari de date.
Rezultatele investigației sunt clare: zborul MH17 a fost doborât de o rachetă din seria 9M38, care a fost lansată de sistemul BUK TELAR. Sistemul a fost transportat din Federația Rusă pe un câmp agricol din apropierea orașului Pervomaiskiy din estul Ucrainei, de unde a fost lansată racheta. După tragere, sistemul, cu o rachetă lipsă, s-a întors în Federația Rusă. Pe 24 mai 2018, JIT a anunțat în încheierea sa că Buk aparține Brigăzii 53 Rachete Antiaeriene, o unitate a forțelor armate ruse din Kursk, Federația Rusă.
Audierea publică cu privire la incident a început în data de 9 martie 2020 în Țările de Jos.