Pe pagina de VKontakte a unui anumit Roman Koșelev, în vârstă de 29 de ani, apare o fotografie din sala de sport, iar la status — un citat motivațional: „Sportul este viață”. În fiecare zi, el publică postări despre mersul „operațiunii speciale” și despre „nazismul” din Ucraina. Printre paginile la care e abonat se numără „Serviciul prin contract în Ministerul Apărării al Rusiei” și zeci de canale de știri din diverse regiuni.
Doar că Roman… nu a existat niciodată. Fotografia sa a fost luată dintr-un canal Telegram despre suplimente sportive, iar profilul – la fel ca mii de altele – a fost creat pentru a promova propaganda rusă în rețelele sociale.
Cu ajutorul serviciului „Botnadzor”, care urmărește activitatea boturilor pro-Kremlin, jurnaliștii The Moscow Times au analizat cum sunt folosite aceste conturi false pentru a simula sprijinul populației în teritoriile ocupate.
Primele boturi online ale Kremlinului au apărut cu mult înainte de invazia din 2022. În 2013, publicația Novaia Gazeta descria un birou din Sankt Petersburg unde „trollii de internet” îl lăudau pe președintele Vladimir Putin și pe primarul Moscovei, Serghei Sobianin. În 2017, după alegerile prezidențiale din SUA, jurnaliștii de la RBC au investigat modul în care acești „activiști digitali” au influențat rezultatul scrutinului.
Ambele investigații au legat aceste operațiuni de structurile controlate de Evgheni Prigojin, fondatorul grupului de mercenari Wagner, mort în august 2023.
Detalii, AICI

