Exercițiile militare ale unei națiuni, în special strategice, sunt o formă de comunicare importantă către o gamă largă de audiențe, inclusiv adversari, aliați, parteneri și propria populație. Acest tip de comunicare oferă o mai bună înțelegere a domeniului de aplicare și a amplorii capacităților și pregătirii militare a unei țări. De asemenea, oferă perspective valoroase asupra intereselor unei națiuni, arta operațională și gândirea strategică. Exercițiile militare sprijină intențiile politice, militare și geopolitice, precum și demonstrarea capacităților și provocarea modurilor noastre de a gândi dincolo de cadrul actual al „modus operandi” militar tradițional.

Mesajele comunicate prin intermediul exercițiilor militare strategice anuale ruse susțin strategia națională mai largă și demonstrează modul în care Rusia utilizează acest element al puterii sale naționale pentru a atinge obiectivele militare și geopolitice și pentru a modela un mediu de securitate care are un impact asupra aliaților și partenerilor NATO. Aceleași considerații se aplică și altor manevre strategice ale Rusiei. Operațiunile de influență sub formă de activități de comunicare devin un instrument decisiv atât în operațiunile sale militare, cât și în campaniile de afaceri publice. O înarmare în timp util și deliberată a comunicărilor și mesajelor înainte, în timpul și după exercițiile militare este unul dintre mijloacele de a influența atât pentru publicul intern, cât și pentru cel internațional, atingând obiective strategice nemilitare.

Un mediu informațional contestat, o utilizare eficientă a comunicării și mesageriei către diferite segmente de public vizate pot aduce multiple efecte dorite și pot crea condiții favorabile și un mediu permisiv pentru viitoarele acțiuni militare.

Rusia pune un accent deosebit pe campaniile de informare, precum și este pe cale să își actualizeze Strategia națională de securitate și doctrina militară, astfel încât ar trebui acordată mai multă atenție spectrului de informații și mijloacelor nemilitare pe care le utilizează pentru a obține condiții favorabile pentru obiectivele sale politice și strategice.

Recent, într-o publicație rusă, șeful Statului Major al Rusiei, generalul Valeriy Gerasimov, a subliniat un rol sporit al domeniului informației, pe lângă domeniile operaționale tradiționale aeriene, maritime și terestre. Gerasimov afirmă că „domeniul informațional, neavând o frontieră internațională clar definită, oferă posibilitatea unei acțiuni ascunse pe termen lung nu numai asupra infrastructurii informaționale extrem de importante, ci și asupra populației unei țări, influențând în mod direct condiția securității naționale a unui stat. Tocmai din acest motiv, activitatea privind pregătirea informațiilor și desfășurarea acțiunilor cu caracter informațional este cea mai importantă sarcină a științei militare”.

După cum se vede din sursele rusești, acțiunile non-militare sunt campaniile de informare, care pot juca un rol important dacă sunt utilizate eficient și combinate eficient cu forțele militare. Într-un mediu informațional contestat, utilizarea eficientă a comunicării și mesageriei către diferite segmente de public vizate poate aduce multiple efecte dorite și poate crea condiții favorabile și un mediu permisiv pentru viitoarele acțiuni militare. De exemplu, activitățile de informare ale Rusiei în Ucraina ilustrează modul în care războiul informațional și influența asupra publicului țintă pot crea condiții și o bază pentru alte activități nemilitare „completate cu mijloace militare cu caracter ascuns”.

Având o abundență de informații accesibile publicului și un conflict intens între diverși actori din spațiul european de informare, capitalele europene și organizațiile internaționale s-au concentrat asupra campaniilor de sensibilizare a publicului și asupra competențelor în domeniul informării în domenii în care acest lucru este necesar din cauza dezinformării din Rusia.

Exercițiile militare au transmis adversarilor, aliaților și partenerilor Rusiei mesaje strategice cheie cu privire la viitorul relațiilor Rusiei cu aceștia.

MECANISMELE DE LIVRARE A MESAJELOR ȘI AUDIENȚELE ȚINTĂ

Conform practicilor militare ruse, exercițiile strategice se desfășoară în mod regulat. Principalele sarcini militare pe care Rusia încearcă să le îndeplinească sunt pregătirea forțelor și testarea statutului și a disponibilității lor de luptă, formarea diferitelor comenzi de nivel pentru a efectua comenzi și controale eficiente, pentru a testa noi concepte, elemente tactice, armament și sisteme și, în unele cazuri, pentru a verifica scenariile pre-planificate. Dar scenariile, amploarea lor și participanții, modul în care sunt rulați și chiar localizarea lor geografică sunt, de asemenea, utilizate pentru a adapta mesajele la diferite segmente de public intern și extern. Astfel, exercițiile contribuie sau chiar devin o parte importantă a activităților de comunicare ale Rusiei.

Astfel de exerciții ca mijloc de mesagerie strategică pentru publicul extern au ca scop prezentarea Rusiei ca un stat care deține o armată credibilă. Acestea sprijină punctul de vedere al Rusiei cu privire la problemele sale de securitate națională și relațiile internaționale. Acestea ajută Rusia să fie recunoscută ca o „putere globală” de o gamă largă de actori. În acest proces, acestea creează condiții favorabile pentru urmărirea politicilor sale expansioniste dincolo de granițele sale. Pe de altă parte, Rusia are un istoric de utilizare a exercițiilor sale militare pentru a ascunde pregătirea pentru operațiunile reale, planificate (ca în 2008 – Georgia).

Deținerea principalelor exerciții militare strategice ale Rusiei servește, de asemenea, ca metodă de a ajunge la populația sa, la minoritățile ruse, la susținătorii internaționali și la alte entități, pentru a atinge un „stat final” și pentru a obține efectul dorit de consolidare a aparatului de stat al Rusiei și de sprijin pentru regimul actual.

În Rusia, cele mai importante și strategice mesaje destinate diferitelor segmente de public țintă sunt, de obicei, transmise prin declarații oficialilor de rang înalt (președintele Federației Ruse, prim-ministru, ministru al Apărării etc.) și difuzate pe scară largă în forumurile naționale și internaționale. Pentru a sprijini astfel de mesaje strategice, elemente de exerciții militare sunt prezentate în timpul demonstrațiilor sau afișeazălor special amenajate.

Pentru publicul larg, aceste comunicări par să fie concepute pentru a arăta că Rusia este, de exemplu, o țintă a terorismului internațional și a altor concurenți și răspunde pur și simplu la potențiale amenințări, în special la acțiunile „agresive” occidentale și/sau NATO. O astfel de mesagerie este menită să transmită cetățenilor ruși că pregătirile pe care guvernul le implementează sunt o chestiune de supraviețuire națională și sunt inevitabile, raționale și nu reprezintă militarizare. Astfel de mesaje sunt, de asemenea, menite să-i convingă pe rușii obișnuiți că forțele armate sunt capabile să apere țara și că reformele militare și cheltuielile de apărare produc rezultate vizibile. Pentru a consolida efectul activităților de comunicare la nivel național, aceste mesaje sunt repetate și explicate în permanență de funcționari de nivel inferior, experți și mass-media.

Mesajele destinate publicului de experți conțin, de obicei, mai multe detalii despre exerciții și permit o înțelegere mai clară a ceea ce se întâmplă și de ce. Astfel de mesaje sunt concepute în primul rând pentru a oferi informații guvernului și experților loialiști, precum și comunității militare cu privire la succesele și eșecurile exercițiilor și pentru a le alimenta detalii destinate să sprijine sau să nege declarațiile anterioare. Aceste mesaje sunt transmise de personal activ sau pensionat al serviciului militar, experți în apărare, comentatori sau funcționari într-o manieră specializată (rapoarte, articole, interviuri etc.) și nu sunt promovate agresiv.

Sursa: https://www.nato.int/