Kremlinul nu mai încearcă doar să demonstreze că are dreptate. Încearcă să-i facă pe oameni să se simtă bine cu versiunea sa asupra realității. Dacă imaginea pare caldă, coloana sonoră este liniștitoare și o cafea cu lapte aburește ușor în cadru, chiar și un tanc în fundal poate trece neobservat. Războiul pentru inimile și mințile oamenilor a început.
În războiul tradițional, succesul se măsoară în teritoriile cucerite și trupele desfășurate. În războiul informațional, scopul este de a câștiga emoțiile. Cifrele și imaginile sumbre nu emoționează oamenii, dar poveștile înălțătoare, peisajele pitorești și fragmentele de „eroism cotidian” o fac.
Așadar, în timp ce Rusia continuă să trimită oameni în „atacuri sinucigașe”, cheltuiește milioane pe narațiuni despre normalitate: bucătării confortabile, localnici amabili și farmecul „valorilor tradiționale”. Departe de linia frontului, ea creează o viziune cinematografică a unei țări neafectate de război.
Influenceri de închiriat
Unul dintre cele mai eficiente instrumente ale Moscovei este o nouă generație de influenceri „independenți” – vloggeri care insistă că „nu se ocupă de politică”. Dar, în culise, mulți dintre ei sunt orice altceva decât independenți.
O anchetă recentă realizată de Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) și iStories a descoperit că o serie de astfel de YouTuberi primesc plăți de la RT (fosta Russia Today) Un exemplu remarcabil este canalul Russian Road, care se pare că are legături cu producătorul RT Artiom Vorobei.
Videoclipurile sale prezintă povești emoționante despre americani, japonezi și britanici care și-au „găsit paradisul” în Rusia, arata radiolul public de la Varșovia într-o analiză. Desigur, nu se menționează nimic despre sponsori – doar imagini lungi cu mâncare, folclor, „străzi sigure” și promisiunea unei vieți mai simple.
Din perspectiva relațiilor publice, este o strategie inteligentă. Conținutul pare spontan și autentic. Dar, dacă privim mai atent, se conturează un model clar: este vorba de propagandă subtilă, deghizată în povestiri despre stilul de viață.
Citește mai mult AICI


