Ce presupune „Operațiunea Matrioșka”, noua campanie rusească de dezinformare

155

Experții avertizează că Ucraina este vizată de o nouă campanie rusească de dezinformare, numită „Matrioșka”, al cărei scop este de a-i ține ocupați cu treburi mărunte pe jurnaliștii occidentali.

„Vă rugăm să verificați această informație”: din septembrie anul trecut, dezinformarea din mediul online atribuită Rusiei nu mai constă doar în răspândirea de filmulețe antiucrainene, ci și în contactarea directă a presei occidentale pentru a le verifica. Colectivul „Antibot4Navalny”, care monitorizează manipulările legate de Rusia pe platforma X (pe vremuri Twitter), a numit această practică „Operațiunea Matrioșka”. În opinia unor experți citați de AFP, este vorba de o vastă „campanie de diversiune” care vizează în primul rând jurnaliștii occidentali.

Cum funcționează „Operațiunea Matrioșka”

De exemplu, pe 4 decembrie, un cont de utilizator atribuit unei femei, „Käthe”, a comentat la o postare pe X a postului francez BFMTV cu o solicitare de a verifica un videoclip care semăna cu un reportaj al postului german de televiziune Deutsche Welle ce susținea că un „artist ucrainean a tăiat cu fierăstrăul Turnul Eiffel”. „Văd acest tip de informații în fiecare zi. Presa oficială nu vorbește despre ele, așa că ce ar trebui să cred?”, a scris „Käthe”.

În decurs de câteva ore, același profil a trimis mesaje similare la zeci de publicații franceze, printre care „Le Progrès”, „Paris Match”, Mediapart, „Le Point”, France TV Info, „Le Figaro”, RFI, „Le Parisien” etc. Apoi contul respectiv a rămas inactiv până la 20 decembrie, când a publicat un graffiti cu președintele ucrainean Volodimir Zelenski caricaturizat ca un om al străzii în Los Angeles, oraș din statul american California, imagine pe care un alt cont de X a cerut la rândul său presei occidentale să o verifice, observă AFP.

Datele furnizate de „Antibot4Navalny” și analizate de AFP relevă existența a zeci, dacă nu chiar sute de profiluri care folosesc masiv această strategie de a contacta anonim mass-media occidentală. Cele mai multe dintre acestea sunt conturi piratate după ce au fost abandonate de proprietarii lor. Postările se succed uneori în ritm de una pe minut, pentru a inunda mai bine rețelele, semn că aceste conturi au fost preluate de „roboți”, notează AFP.

Analiza efectuată de AFP a mai dezvăluit că acele conturi obscure care cer presei occidentale să verifice dezinformările sau falsurile le vor publica ele însele ceva timp mai târziu. Jafuri în catacombele Parisului comise de un ucrainean, deturnarea ajutorului militar acordat Ucrainei, graffitiuri trunchiate sau inventate cu Zelenski și reclame false în Times Square… toate aceste postări îi ia la țintă mereu pe ucraineni și caută să inducă ideea că europenii și americanii au obosit să ajute Kievul, constată AFP.

Potrivit unor verificări făcute de AFP, majoritatea acestor imagini au fost distribuite pentru prima dată de internauții ruși, în special pe Telegram și pe bloguri de actualitate.

O tactică de diversiune

Această operațiune de dezinformare pare să vină după o altă operațiune, „Doppelganger”, care a presupus în ultimele luni difuzarea de infografice anti-Ucraina care erau falsificate în așa fel încât să dea impresia că provin din presa occidentală. Serviciile secrete franceze sunt convinse că Rusia stă în spatele acestei campanii.

Matematicianul David Chavalarias, director de cercetare la CNRS (Centrul Național de Cercetare Științifică), consideră că „Operațiunea Matrioșka” este o „tactică de diversiune care vizează verificatorii de informații” pentru „a-i ține ocupați pe subiecte neimportante și greu de verificat”. În opinia sa, un alt obiectiv al acestei operațiuni este de a oferi vizibilitate unor dezinformări și falsuri.

„Obiectivul pare a fi acela de a capta atenția verificatorilor de informații pentru a le deturna munca și a avea efecte tactice și pe termen lung asupra anumitor aspecte ale conflictului în curs”, testând viralitatea anumitor conținuturi, spune cercetătorul francez Julien Nocetti, specializat în folosirea internetului de către actorii statali. „Rușii învață lucruri noi. Există o anumită agilitate în testarea diferitelor metode”, adaugă el.

Citește mai mult AICI

Pentru mai multe informații abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM

Citește și