Fostul vicepremier pentru reintegrare, Alexandru Flenchea, spune că de mai bine de 20 de ani TIR-urile marilor transportatori din regiunea transnistreană sunt înmatriculate pe malul drept, cu plăcuțe de modelul standard, cu documente ale Republicii Moldova.

Cei care fac business și politică în Transnistria se ajustează și nu se lipsesc de profituri – ceea ce nu este criminal în sine, atâta timp cât activitatea economică este legală”, spune fostul vicepremier.

Alexandru Flenchea afirmă că în acest moment acces în Ucraina au doar mașinile înmatriculate legal în Republica Moldova, iar după 1 septembrie numărul aplicanților din regiunea transnistreană care doresc să-și înmatriculeze legal mașinile a crescut și în acest moment există un rând electronic mai mult de o lună înainte. Asta, în timp ce la începutul lunii august acest serviciu practic nu era solicitat.

Fostul vicepremier mai spune că pentru a elimina schemele complexe de corupție legate de regiunea transnistreană, așa cum a declarat actuala guvernare că ar vrea să facă, este nevoie de „o combinație de voință politică, de instrumente, de cunoaștere a problemei și de instituții și oameni care știu ce să caute și în care poți să ai încredere”.

„Corupția nu a fost cea care a creat problema transnistreană, dar corupția aici, la Chișinău, este cea care ne împiedică să rezolvăm conflictul”, subliniază Alexandru Flenchea în interviul pentru Europa Liberă.

Europa Liberă: Ați avut și un studiu legat de subiectul plăcuțelor de înmatriculare pentru automobilele din regiunea transnistreană, cunoașteți subiectul și din perioada în care ați fost la Biroul de Reintegrare, dar și de mai devreme. Voiam să vă întreb: Dvs. ați înțeles ce s-a întâmplat de la 1 septembrie? Dvs. ați înțeles cum se circulă în continuare și ce a fost, în general, această bâlbâială, pe care am văzut-o și la autoritățile de la Chișinău, și la cele din Ucraina?

Alexandru Flenchea: „Studiul a fost scris în aprilie, el a fost scris în alt context, în contextul în care urma să fie aplicate înțelegerile moldo-ucrainene. Și acum suntem într-o altă realitate, suntem în realitatea pentru care am optat și atunci când am fost în funcție la guvern, și realitatea pe care am susținut-o cu argumente în acel studiu. Avem toate condițiile, avem toate instrumentele statului prezente, funcționale, pentru ca acest mecanism să înceapă să lucreze, pentru ca Chișinăul și Kievul, într-un sfârșit, să aducă un plus de legalitate la frontiera comună.”

Europa Liberă: Au fost declarații la Tiraspol precum că a fost prelungită perioada în care se poate circula cu plăcuțe transnistrene. Deci, la modul practic, Dvs. înțelegeți cum se circulă în acest moment?

Alexandru Flenchea: „La Tiraspol au răsunat multe declarații. Să nu uităm declarația lui Krasnoselski făcută chiar în ajunul schimbării care s-a întâmplat pe 1 septembrie, pe 31 august, atunci el a spus: „Dacă asta se va întâmpla, nu e nicio tragedie, oricine poate merge la oficiul de înmatriculare și să obțină plăcuțele de înmatriculare neutre”. Ceea ce e absolut adevărat, probabil e singura dată când îi dau dreptate lui Krasnoselski.

Ceea ce avem acum e că înțelegerile moldo-ucrainene lucrează. Deci, acces peste hotarele Republicii Moldova au doar autoturismele înmatriculate în conformitate cu legislația Republicii Moldova. Adică fie cele obișnuite, pe care le vedem în fiecare zi, fie acele plăcuțe de model neutru.

Vedeți interviul integral aici: https://moldova.europalibera.org