Igor Dodon vorbeşte de un an despre faptul că vrea să-l aducă pe Vladimir Plahotniuc în Moldova încătușat însă atunci când s-a ivit o astfel de șansă, autoritățile de la Chişinău au ratat-o şi se pare că problema nu constă doar în incompetența instituțiilor de drept. Recent, Ziarul Naţional a publicat un material care a furnizat probe precum că la sfârșitul lunii august Igor Dodon, care se afla pe Muntele Athos din Grecia, s-ar fi  întâlnit cu Plahotniuc la Hotelul Pomegranate din Halkidiki, deținut de Artiom Chaika.

Scandalul din presă, la fel ca multe altele, care nu i-au adus președintelui Dodon un sprijin popular suplimentar, a trebuit să fie rapid „stins”. Astfel, numeroase site-uri care l-au denigrat pe Igor Dodon pe vremea lui Plahotniuc și-au schimbat strategia după plecarea fostului lider al democraților. Totuşi respectivele portaluri și-au păstrat aceleaşi instrumentele și folosesc acum arsenalul de falsuri și manipulări împotriva rivalilor „candidatului independent”, lăudând-ul constant pe cel mai informal lider al PSRM.

Potrivit WatchDog.md, există o  similitudine importantă între aceste portaluri:

„Dacă până în iunie 2019, toate aceste portaluri au lucrat la crearea imaginii lui Vlad Plahotniuc, iar Dodon era numit „trădător” sau „om al Kremlinului”, după plecarea lui Plahotniuc din țară, vara trecută, aceste portaluri au început să-l ridice în slăvi pe Igor Dodon”.

Astfel, tranziția presei de buzunar a lui Plahotniuc sub controlul președintelui a făcut posibilă fabricarea unui număr impunător de falsuri, îndreptate împotriva rivalilor politici ai lui Dodon. Dacă până  nu demult era imposibilă identificarea cu exactitate a portalurilor anonime care şi-au făcut loc în mediul online din Moldova, acum putem afirma că sunt mai mult de zece. Nimeni nu este responsabil pentru conținutul publicat  acolo, însă  un lucru este cert: acestea sunt extrem de toxice fabricând cu regularitate ştiri false.

Algoritmul muncii lor este următorul:  aceste site-uri preiau materialele publicate de principalele porta voci ale socialiștilor – NTV, Accent TV, Primul din Moldova. Uneori, titlurile se schimbă, dar nu în mod substanțial, iar textul, rămâne de cele mai multe ori ca în sursa originală.

De exemplu, vineri, 9 octombrie, site-ul canalului NTV Moldova, afiliat Partidului Socialist, publică la ora 18.14 știrea cu titlul „Interpol: ultima dată  Plahotniuc a intrat în Grecia în 2016”. Într-un timp scurt, acest text apare pe portaluri precum: evenimentul.md, today.md, telegraph.md, subiectulzilei.md, breakingnews.md, hotnews.md

Doar câteva dintre ele schimbă ușor titlul. Portalul moldova24.md,de exemplu, scrie: „Interpolul pune capăt falsificărilor presei despre vizita lui Plahotniuc în Grecia” iar democracy.md scrie următoarele: „Răspunsul Interpolului, care trimite la gunoi falsul, promovat de presa de la Chișinău, despre presupusa întâlnire a lui Dodon și Plahotniuc”.

Un lucru este cert şi anume faptul că toate aceste texte sau fost distribuite la greu, pentru a distrage atenția de la posibila legătură a președintelui cu Plahotniuc şi de la întâlnirea care ar fi putut avea loc în Grecia. NTV scrie că „unele surse media au publicat vineri un material, care ar sugera că la sfârșitul lunii august a avut loc o întâlnire între Igor Dodon și Vlad Plahotniuc în Grecia”. Astfel, NTV și toate celelalte portaluri care exprimă poziția socialiștilor aderă la poziția potrivit căreia orice material al mass-mediei de opoziție, susținut de dovezi și bine argumentat, poate fi un fals.

De asemenea, este de remarcat şi faptul că NTV Moldova încearcă să ofere credibilitate materialului publicat prin introducerea unui  comentariu oferit de Pavel Voicu, fost consilier al lui Dodon în misiuni speciale, care deține în prezent funcția de ministru de Interne și a fost numit  chiar de către președinte. Între timp, pe site-ul oficial al Ministerului de Interne, nu există comentarii sau vreun comunicat de presă pe această temă.

Voicu a ajuns în cabinetul prezidențial în august 2017, după ce l-a însoțit pe Igor Dodon într-o vizită pe Muntele Athos în Grecia cu câteva zile înainte, împreună cu un grup mare de reprezentanți ai Partidului Socialist.

Astfel, așa-numitele „știri”, care sunt, în esență, falsuri și manipulari apar zilnic pe astfel de portaluri de știri. Din acest punct de vedere, este important să se lucreze pentru a eradica fenomenul de fake news. De asemenea este important să se discute despre sursele de rigoare, pentru că doar în acest fel este posibilă reducerea influenţei lor în spaţiul public.

Monitorizarea publicațiilor online în perioada electorală și a campaniei electorale pentru prezidențiale din 2020, care a fost realizată de Asociația Presei Independente în perioada 15-30 septembrie 2020, oferă următoarele rezultate privind portalurile de știri afiliate candidatului independent Dodon.

Portalurile au o politică de publicare similară, părtinitoare și interpretează aproape identic acțiunile, declarațiile și comentariile acelorași politicieni. Portalurile îl favorizează și promovează intens pe candidatul independent Igor Dodon, susținut de PSRM. Adversarii politici ai lui Dodon, în special candidatul PAS Maia Sandu, au fost prezentați într-o lumină nefavorabilă și discreditați în aproape toate materialele care îi vizează,, cu utilizarea frecventă a epitetelor dure, a evaluărilor, a atacurilor asupra individului și fără acordarea dreptului la o replică, se arată în raportul  API.

Mai jos vedeţi listă completă a portalurilor online, anonime, care funcţionează în interesul președintelui Dodon:

  • today.md
  • telegraph.md
  • evenimentul.md
  • subiectulzilei.md
  • breakingnews.md
  • hotnews.md
  • politics.md
  • democracy.md
  • stiridinmoldova.md
  • moldova24.info
  • 24h.md
  • actualitati.md