Dezinformarea legată de pandemia COVID-19, măsurile luate pentru a o limita și campaniile de introducere a vaccinurilor continuă să fie semnificative. De la ultimul raport special, publicat în decembrie 2020, introducerea diferitelor vaccinuri a luat amploare în multe țări din întreaga lume și, în legătură cu aceasta, dezinformarea legată de vaccinuri a crescut și a contribuit la răspândirea fricii și neîncrederii în orice tip de vaccin.

Potrivit raportului Serviciului European de Acțiune Externă privind dezinformarea cu privire la COVID19, în paralel cu lansarea acestora, vaccinurile în sine au devenit bunuri în diplomația publică globală și s-a accelerat promovarea națională a vaccinurilor produse la nivel local. Analiza arată că de la începutul anului 2021 s-a intensificat și dezinformarea sponsorizată de stat, vizând în special vaccinurile dezvoltate în Occident. „Diplomația vaccinului” a înlocuit pe deplin „diplomația cu mască”.

UE și statele membre au fost, de asemenea, țintele dezinformării legate de gestionarea măsurilor de sănătate publică. Faptul că cazurile COVID-19 continuă să crească (care este raportat publicului într-o manieră ce inspiră încredere), este transformat în dezinformare care atacă răspunsul UE la pandemie și este prezentat ca un eșec al democrațiilor și al societăților deschise.

Rusia și China, în special, continuă să își promoveze intensiv propriile vaccinuri produse de stat în întreaga lume. Așa-numita „diplomație a vaccinului” urmează o logică de joc cu sumă zero și este combinată cu eforturile de dezinformare și manipulare pentru a submina încrederea în vaccinurile fabricate în Occident, în instituțiile UE și în strategiile de vaccinare din Europa de Vest. Atât Rusia, cât și China folosesc mass-media controlate de stat, rețelele de mijloace de comunicare proxy și rețele sociale, inclusiv conturi oficiale diplomatice din rețelele sociale, pentru a atinge aceste obiective. De la începutul anului 2021, în baza de date EUvsDisinfo au fost adăugate peste 100 de noi exemple de afirmații de dezinformare pro-Kremlin cu privire la vaccinare.

În decembrie 2020 și în primul trimestru al anului 2021, campania rusă de promovare a vaccinului Sputnik V s-a accelerat și s-a dezvoltat într-o abordare de implicarea întregului guvern, incluzând autoritățile de stat, companiile de stat și mass-media de stat în intervențiiivaproape zilnice. Oficialii ruși nu numai că promovează vaccinul Sputnik V, dar se angajează, de asemenea, în mesaje antagoniste, folosind dezinformarea pentru a acuza Occidentul și UE de sabotarea vaccinului rusescv.

În acest context, mass-media pro-Kremlin, inclusiv contul oficial Twitter Sputnik V, au încercat să submineze încrederea publicului în Agenția Europeană pentr Medicamente și să pună la îndoială procedurile și imparțialitatea sa politică. Semănând neîncredere în Agenția Europeană pentru Medicamente, actorii de dezinformare pro-Kremlin își propun să submineze și să fragmenteze abordarea comună europeană de asigurare a aprovizionării cu vaccin.

China continuă să-și promoveze vaccinurile ca „bun public global”, subliniind accesibilitatea și aprovizionarea stabilă a vaccinurilor chineze și prezentându-le ca fiind mai potrivite pentru țările în curs de dezvoltareși, de asemenea, Balcanii de Vest. O astfel de manifestare a succesului contrastează cu încadrarea negativă a răspunsului occidental la pandemie în canalele controlate de statul chinez, care s-au bazat pe narațiuni înșelătoare pentru a semăna îndoieli cu privire la siguranța vaccinurilor occidentale și la originea virusului.

În Balcanii de Vest, teoriile conspirației legate de pandemia COVID-19 au urmat narațiunile globale, inclusiv dezinformarea despre industria farmaceutică și originile virusului, și au fost amplificate odată cu începerea oficială a campaniilor de vaccinare. Rețelele sociale – în special Facebook și aplicațiile de mesagerie – au continuat să joace un rol important ca canale de distribuție ale acestor narațiuni. În contextul COVID-19, mass-media și oficialii chinezi au promovat pe scară largă furnizarea și producția planificată de vaccinuri chineze în Serbia, ceea ce reflectă rolul important al țării în promovarea diplomației vaccinului din China și a imaginii generale pozitive în Balcanii de Vest. Fondul Rus de Investiții Directe (FRID) s-a implicat, de asemenea, activ în regiune, promovând livrările Sputnik V (de exemplu, în Serbia) și valorificând deciziile recente ale unor guverne din regiune cu privire la achiziționarea sau autorizarea vaccinului rusesc.

Dezinformarea Pro-Kremlin față de țările Parteneriatului estic este adaptată la situația locală și este adesea transmisă în limba (limbile) locală (e). În timp ce principalele narațiuni provin din mass-media rusă controlată de stat și se concentrează în principal pe promovarea Sputnik V, denigrarea vaccinurilor occidentale și acuzarea UE pentru eșecul său în vaccinare sau gestionarea COVID-19, există, de asemenea, un accent specific țării care vizează guverne individuale sau situații locale. Un astfel de accent specific include: învinovățirea guvernului ucrainean de „genocid” pentru refuzul său de a cumpăra Sputnik V; lăudarea modului în care guvernul belarus a gestionează COVID-19, inclusiv cooperarea cu Rusia și Minsk în ceea ce privește producerea și utilizarea Sputnik V; criticarea Georgiei pentru deciziile sale de a utiliza vaccinurile furnizate de COVAX și nu Sputnik V și acuzarea Tbilisi-ului că a acceptat comenzi din Occident. Mass-media de stat din Rusia, inclusiv RT și agenția de știri Sputnik, au fost utilizate sistematic, iar proxy-urile locale pro-Kremlin au reflectat și principalele narațiuni.

Dezinformarea legată de COVID-19 și vaccinuri continuă să se răspândească pe scară largă pe rețelele sociale din UE și din vecinătatea sa. Actorii de stat străini au senzaționalizat și au denaturat informații despre siguranța vaccinurilor fabricate în Vest și au alimentat mișcările anti-vaccinare în cadrul UE. În timp ce platformele sociale au întreprins acțiuni pentru a stopa răspândirea „infodemiei”, rețeaua globală de activiști civili Avaaz a constatat că mai mult de jumătate (56%) din conținutul înșelător verificat pe Facebook în principalele limbi europene non-engleze nu a fost stopat, expunând astfel europeniii care nu vorbesc limba engleză la un risc mai mare de a se întâlni cu dezinformarea online.

Citește raportul integrala aici: https://euvsdisinfo.eu