Război hibrid // Metode, tehnici, canale de propagandă și dezinformare ale Federației Ruse în Republica Moldova

61

Procesele de integrare în Uniunea Europeană și de colaborare cu NATO pentru întărirea apărării și siguranței naționale ale Republicii Moldova au făcut ca propaganda rusă, ca parte a războiului hibrid, să devină o problemă majoră de securitate a statului. Scopul propagandei, dezinformării și manipulării îl reprezintă deturnarea vectorului de politică externă al Republicii Moldova, păstrarea dependenței energetice și economice de Rusia și înlocuirea actualei guvernări cu formațiuni politice loiale Moscovei (PSRM, PP „ȘOR” și formațiunii de înlocuire gen Partidul „Renașterea”), precum și păstrarea Transnistriei ca element de șantaj regional și la adresa conducerii de la Chișinău, scrie Deschide.md 

Astfel, propaganda și acțiunile de dezinformare beneficiază de sprijin și coordonare chiar de la Kremlin, cuprinzând mai multe etape de construcție și diseminare ale narativelor prin diferite canale de diseminare de la Tik-tok la televiziuni sau rețele de socializare. La acest „efort” al Federației Ruse ce vizează nu doar Republica Moldova, dar și alte țări, participă, de loc surprinăzător, inclusiv Vladimir Putin sau Alexandru Lukașenco.

Conform evoluției narativelor analizate în ultimul an s-au putut observa trei faze active ale propagandei și dezinformării pornite din Federația Rusă, având ca țintă Republica Moldova sau partenerii săi de dezvoltare.

În prima fază se regăsesc principalii generatori de narative ce deformeză realitatea, încercând să ofere legitimitate afirmațiilor, îi regăsim pe Vladimir Putin și Alexandru Lukașenco, asistați de către „experții” în manipulare ideologică/spirituală în persoanele lui Alexandru Dughin,  Patriarhul Kiril și Konstantin Malofeev.

 

 

De asemenea, în această primă fază se regăsesc reprezentanții autorităților: Dmitri Peskov, Valentina Matvienko, Veaceslav Volodin, Dmitri Medvedev, Maria Zaharova și Serghei Lavrov, precum și reprezentanți operaționali, care cuprind reprezentanți militari, cât și lideri ai subiectelor Federației Ruse, lideri ai regiunilor separatiste sau a celor temporar ocupate: Serghei Șoigu, Ramzan Kadârov, Evghenii Prigojin, Denis Pușilin, Vladimir Saldo, Evgheni Balițki și Leonid Pasecinik.

 

 

 

 

Cea de a doua fază vizează aplicarea tehnicilor propagandistice și răspândirea narativelor de dezinformare actualizate. În cadrul celei de-a doua etape au fost identificați doi coordonatori din cadrul Administrației Prezidențiale. Aceștia sunt: Alexei Gromov prim adjunct al șefului de cabinet în administrația Putin. Acesta gestionează și supraveghează lucrul cu mass-media în special cu posturile federale de televiziune, radiourile și agențiile de presă fiind atrași așa numiții influenceri ai mass-media de propagandă și experți străini pro-ruși sub steag străin. În această categorie îi regăsim pe: Vladimir Soloviov, Olga Scabeeva, Margarita Simonian, Andrei Norkin, Dmitri Kiseliov și Evghenii Popov, la care s-au alăturat propagandiștii pro-ruși străini: Yakov Kedmi din Israel și Scott Ritter din SUA. Cel de-al doilea coordonator din administrația de la Kremlin este Serghei Kirienko. Acesta este responsabil de problemele politice interne, inclusiv de alegeri la toate nivelurile, interacțiunea cu partidele politice, diferite organizații, dar și de politica de tineret. Totodată el este respensobil de „NEW MEDIA”. Instrumentele de propagandă pe care acesta le gestionează sunt: blogheri, artiști, influenceri pe rețelele de socializare, inclusiv utilizarea Telegram și Tik-Tok. Aici îi regăsim ca vectori de propagandă pe Grigori Leps, Sara Șor „Jasmin”, Semion Pegov, Timati, Olga Buzova, Zahar Prilepin, precum și mai multe canale de Telegram și tik-tok.

 

 

Cea de a treia fază este coordonată de serviciile speciale ale Federației Ruse – respectiv FSB și Centru pentru Operațiuni Psihologice ale GRU. În cadrul acestei ultime faze narativele propagandistice și elementele de propagandă sunt injectate în spațiul informațional al Republicii Moldova, fiind activizate în acest sens elemente de agentură și cele loiale intereselor Moscovei.

Faza a treia include distribuierea de știri false și elemente de propagandă în spațiul informațional al Republicii Moldova. Pentru realizarea acestei etape sunt activizate 6 grupuri principale și de amplificare a impactului narativelor false:

  • Instrumente de diseminare a FAKE NEWS-ului canale de telegram, conturi de tik-tok: Pridniestrovie, Găguznews, Sputnik, TSV, Pervîi Pridnistrovskii, Novosti PMR;
  • Mass-media pro-rusă: NTV Moldova, Komsomolskaia Pravda, TV6, RTR Moldova, Accent TV, REN Moldova, GRT, Sputnik;
  • Instituții/organizații oficiale: Ambasada Rusiei, Centrul Rus de Știință și Cultură (Rossotrudnicestvo);
  • Politicieni și propagandiști transnistreni pro-rusi: Vitali Ignatiev, Vadim Krasnoselski, Andrei Safonov;
  • Activiști, jurnaliști și influenceri pro-ruși din Republica Moldova: Ilan Șor, Bogdan Țîrdea, Alexandr Nesterovski, Dumitru Buimistru, Valerii Demidețkii, Mihail Ahremțev, Alexandr Kalinin;
  • Propagandiști pro-ruși din UTA Găgăuzia: Irina Vlah, Victor Petrov, Nikolai Kostîrkin.

Concluzii:

Propaganda rusă, după cum se vede din datele de mai sus prezentate, reprezintă nu doar o provocare pentru securitatea Republicii Moldova ci o problemă, care ne tratată la timp poate afecta statul în ansamblul său și buna sa funcționare. De altfel, Președintele Maia Sandu a avertizat și condamnat de mai multe ori acțiunile Federației Ruse în Republica Moldova, precum și încercările de destabilizare a acesteia, realizate de Moscova. În cadrul Marii Adunări „Moldova Europeană” din 21 mai, șeful statului a declarat că Republica Moldova a ales calea integrării europene pentru a nu mai trăi în șantajul rusesc, sărăcie și corupție. „Timp de 34 de ani au încercat să ne blocheze viitorul, să ne dezbine, să ne țină în sărăcie, să ne șantajeze, au vrut să fim dependenți, au vrut să înghețăm, să cădem. Dar noi am rezistat!”, a declarat atunci Maia Sandu.

Sursa: Deschide.md 

Pentru mai multe informații abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM

Citește și