Într-un context de război informațional continuu, Ana Revenco, directoarea Centrului de Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării (CCSCD), relatează, într-un interviu pentru ZdG,  despre cum funcționează instituția, care este rolul ei și ce a reușit să facă în doi ani de la fondare. 

— Ce intră exact în mandatul CCSCD? Este acesta doar un centru de analiză și recomandare sau are și atribuții operaționale, de intervenție directă?

— Accentul în contracararea dezinformării stă într-o abordare proactivă, orientată spre consolidarea rezilienței informaționale a instituțiilor și a societății. Contracararea de genul debunking (sau demontare de falsuri) e reactivă. Cea de tipul interzicerii activității unor mijloace de comunicare maligne este tot reactivă si nu rezolva problema de fond. Pentru că respectivii pot fi înlocuiți aproape imediat.

Înțelegând că dezinformarea țintește slăbirea unui popor, a unui stat, comunicarea strategică vine ca răspuns, consolidând unitatea, încrederea și respectul. Printr-o comunicare strategică eficientă, poți contracara structural dezinformarea. Diferența dintre proactiv și reactiv e simplă: primul pas e să setezi agenda în favoarea ta, al doilea înseamnă că deja joci pe terenul adversarului, doar prin preluarea întâietății pe cât mai multe dintre narațiunile din spațiul public, adică prin slăbirea bazei acestuia.

Suntem o organizație care nu doar monitorizează, analizează și informează, dar mai ales participă la construirea unui ecosistem axat pe comunicarea strategică a statului. Centrul nu are drepturi operative. Suntem un centru de analiză, de avertizare timpurie, de consolidare a cunoștințelor și de orientare strategică asupra comunicării. Centrul funcționează ca un hub de cunoaștere, de orientare și de coordonare strategică a acțiunilor. Nu avem atribuții coercitive, dar avem responsabilitatea de a pune pe masa instituțiilor statului și a partenerilor din mediul privat tabloul complet al amenințărilor și al opțiunilor de acțiune.

— Cui anume raportați și ce greutate au recomandările voastre? Sunt ele obligatorii pentru instituțiile statului sau doar consultative?

— Centrul se subordonează direct președintelui țării. Greutatea recomandărilor poate fi apreciată doar de decidenți și rezultă din efectul pe care le produc. Un raport analitic, o notă de informare privind, de exemplu, intenția și obiectivele rusești care se ascund în spatele anumitor narațiuni și tacticile folosite pentru a ajunge la un grup social vizat este baza pentru a construi o contranarațiune și strategia de apărare. La acea construcție nu participă însă doar Centrul, este un efort comun. În acest sens, Centrul pune la dispoziția instituțiilor responsabile de varii aspecte ale securității naționale date și informații care sprijină și facilitează răspunsul coordonat al întregului aparat de stat. Regulamentar și legal,  recomandările noastre sunt consultative, dar în realitate, când vorbim de protecția democrației, a instituțiilor și a cetățenilor, ele sunt tratate cu maximă responsabilitate.

— Ați putea da exemple concrete de situații în care recomandările CCSCD au fost preluate și implementate de autorități?

— Recomandările sunt strategice și mai puțin punctual-operaționale. Centrul acționează la nivelul recomandărilor orientate spre consolidarea încrederii în instituții, procesele democratice, coeziunea socială și securitatea economică – aceștia sunt indicatori sistemici ca măsuri ale succesului, pentru că exact acestea sunt vulnerabilitățile exploatate de actorii ostili, iar prin consolidarea lor, aplicând instrumente și acțiuni cunoscute drept comunicare strategică, obținem reziliența necesară.

Un exemplu sunt campaniile de sensibilizare și conștientizare de nivel național cu un puternic impact și acoperire, campanii construite în jurul sărbătorilor naționale, zilelor comemorative, evenimentelor istorice care au marcat profund societatea noastră, prin care sunt transmise mesaje de unitate, încredere, optimism, dar și reconciliere, respect și solidaritate.

Elaborarea și punerea la dispoziție a directivelor adresate sectorului educație, cultură, economie, afaceri externe pentru adaptarea politicilor publice sectoriale, astfel încât să diminueze sau înlăture impactul factorilor sistemici care favorizează ingerința străină, la fel se regăsesc pe agenda de lucru a Centrului.

Citește mai mult AICI

Share.
Exit mobile version