Refuzul Ucrainei de a nu permite pe teritoriul său accesul mijloacelor de transport cu numere de înmatriculare transnistrene a trezit nemulţumirea  Kremlinului. ”Este revoltător și reprezintă o lovitură pentru interesele întregii regiuni”. Astfel a comentat purtătoarea de cuvânt a Ministerului rus de Externe Maria Zaharova decizia Kievului.

„Din 1 septembrie 2021, Ucraina a închis accesul pe teritoriul țării a mijloacelor de transport transnistrene care nu au așa numitele plăci de înmatriculare neutre, al căror număr real este cu mult mai mic decât cel necesar pentru cei 120 de mii de proprietari de mașini de pe malul stâng al Nistrului. Acest pas revoltător al Kievului lovește în interesele tuturor locuitorilor regiunii, inclusiv a câtorva zeci de mii de cetățeni ai Ucrainei”, a menționat Zaharova.

De asemenea, purtătoarea de cuvânt a diplomației ruse a menționat că măsurile de blocaj din partea Kievului „vor influența negativ procesul de reglementare a conflictului de la Nistru și vor suspenda toate eforturile privind restabilirea dinamicii pozitive”.

„În acest mod, Ucraina se discreditează definitiv în calitate de garant și mediator în cadrul procesului de negocieri privind reglementarea transnistreană (formatul „5+2”), a mai spus Zaharova.

În același timp, ea a îndemnat Kievul să își respecte obligațiunile internaționale asumate în domeniul drepturilor și libertăților omului, iar structurile internaționale, în special UE, să facă o evaluare a comportamentului „protejaților săi”.

În data de 1 septembrie a intrat în vigoare interdicţia de intra pe teritoriul Ucrainei a vehiculelor  cu numere transnistrene. Astfel, proprietarii de mijloace de transport cu numere de înmatriculare transnistrene mai au la dispoziție o lună pentru a obține plăci neutre emise de Republica Moldova. Potrivit jurnaliștilor de la Tiraspol, marţi nicio cursă spre Odesa nu a fost lăsată să treacă frontiera cu Ucraina. Pasagerii au traversat vama singuri, iar apoi și-au continuat în mod independent drumul spre destinație.

Biroul politici de reintegrare a refuzat miercuri să ofere detalii din demersul Chișinăului către autoritățile de la Kiev, trimis în urma presupuselor înțelegeri cu Kozak. La fel s-a abținut să numească palierele pe care ar fi posibil un compromis cu Tiraspolul. Mariana Sarî, de la serviciul presa și protocol, a spus doar că Biroul nu a purtat o comunicare directă pe subiect cu partea ucraineană, ci că acest lucru s-a făcut prin intermediul Ministerului de Externe. La rândul lor, externele au evitat comentarii la temă.

Pe de altă parte  Tiraspolul acuză Chișinăul de faptu că ar urmări prin această acțiune să întrerupă treptat asigurarea regiunii cu produse, să paralizeze economia și să provoace nemulțumirea transnistrenilor față de administrația regiunii. Vadim Krasnoselski a comentat că decizia părții moldovene ar fi venit urmare a negocierilor purtate cu emisarul rus Dmitri Kozak, care s-a aflat într-o  scurtă vizită la Chișinău în august pentru a se întâlni cu reprezentanții noii puteri. Liderul de la Tiraspol a cerut nu doar o amânare până în ianuarie, ba chiar un moratoriu, până când părțile vor lămuri modul în care sunt reînregistrați agenții economici, în primul rând transportatorii. Mai mult, el insistă că permisele eliberate în stânga Nistrului nu ar trebui să fie schimbate cu altele moldovenești.

„S-au întâmplat lucruri stranii pentru mine. Partea moldovenească era sigură că amânarea va rezolva problema, doar că între timp Ucraina a respins categoric ideea unei noi amânări. Mi se creează impresia că Ucraina s-ar teme că Transnistria și Moldova ar începe să se înțeleagă. Trebuie să ne lămurim de ce Kievul a procedat astfel”, a declarat Krasnoselski în cadrul unei conferințe de presă.

Fostul vicepremier pentru reintegrare, Alexandru Flenchea, a declarat pentru Europa Liberă  că în localitățile de peste Nistru există interes pentru reînmatricularea automobilelor, în ciuda argumentelor invocate de reprezentanții Tiraspolului. Cât despre numărul mic de autovehicule care au trecut prin această procedură, Flenchea susține că în mod normal nu toate unitățile de transport existente traversează frontiera moldo-ucraineană și dă exemplul statisticii pe anul 2019, când au fost 10 mii de astfel de ieșiri din regiune spre Ucraina, fără a se cunoaște și numărul de unități, întrucât ar putea fi și traversări multiple.

Este sau nu este interes în stânga Nistrului pentru reînmatriculare? Interes este și cei care vor, cei care au vrut, cei care doresc în continuare au avut așa posibilitate și o au în continuare. Să nu ne lăsăm manipulați de propaganda de la Tiraspol că vezi, Doamne, sunt 100 de mii de automobile și doar cinci mii s-au reînmatriculat! În primul rând, noi nu știm câte automobile sunt în Transnistria, 100 de mii e ceea ce ne spun Ignatiev și Krasnoselkski. Le-au fost create toate condițiile pentru preschimbare simplificată, acum își pot schimba permisul și obțin un permis de conducere legal”.