Conținutul de pe rețelele sociale legat de coronavirus publicat de RT și Sputnik în Germania, Spania și Franța au impact mult mai mare decât articolele publicate de către instituții de presă cu renume, arată un studiu recent, realizat de Oxford Internet Institute.

De exemplu, conținutul publicat de RT și Sputnik în limba spaniolă a ajuns uneori la un număr de interacțiuni pe Twitter și Facebook care a fost de aproape 16 ori mai mare decât cel obținut de El Pais și El Mundo, două mari redacții cu renume în presa spaniolă. O parte din conținutul francez al RT și Sputnik a avut de cinci ori mai multe interacțiuni decât conținutul Le Monde și Le Figaro. În Germania, acest număr este aproape de două ori mai mare decât cel al lui Der Siegel și Tagesschau.

Timp de trei săptămâni, în mai și iunie, cercetătorii de la Oxford Internet Institute au monitorizat răspândirea știrilor COVID-19 în presa spaniolă, franceză și germană, scrise de presa din Rusia, China, Iran și Turcia. Cercetătorii au descoperit că reprezentanțele media care aparține statelor precum Iran, China, Rusia și Turcia au reușit să atragă un număr semnificativ de interacțiuni pe articol, în pofida faptului că au o distribuiție mult mai mică decât principalele redacții din țară.

Acest lucru arată modul în care mass-media străină, susținută de autorități, este capabilă să polarizeze discuția pe rețelele de socializare. Paradoxal, acest lucru este interzisă în China și Iran.

Teoriile conspirației avansează

Conform constatărilor Institutului de Internet de la Oxford, cel mai mare număr de interacțiuni din rețea au avut materiale legate de coronavirus. Ele sunt un amestec de informații fiabile și false sau dezinformare. De cele mai multe ori, astfel de materiale au ca scop subminarea democrațiilor occidentale și europene și promovarea teoriilor conspirației.

De exemplu, Sputnik a publicat un material în limba germană, care sugera că Statele Unite promovau „epidemiologia periculoasă” în spațiul post-sovietic. Anterior, portalul EUvsDisinfo a relatat despre difuzarea multiplă a acestei narațiuni în mass-media pro-Kremlin.

Presa de stat rusă a folosit tactici mai sofisticate pentru a răspândi teorii ale conspirației și dezinformare. Au publicat și retipărit informații precum că Bill Gates a încercat crearea unui vaccin care avea scop reducerea populației. Deși RT în limba germană și-a bătut joc de aceste acuzații nefondate și a menționat că Bill Gates a fost victima unor conspirații, publicația le-a descris totuși în detaliu, fără a le nega.

De asemenea, cele două redacții au scris diverse articole în care se regăseau teorii ale conspirației, însă nu negau cele scrise.

Apel la transparență

În iunie 2020, Facebook a anunțat că va începe etichetarea presei controlată de către alte state, dar va bloca și anunțurile acestora. Studiul realizat de Oxford Internet Institute subliniază necesitatea unei aplicări sporite a unor astfel de măsuri. Presa pro-Kremlin a numit în mod repetat inițiativa o „formă de cenzură” inspirată de „cercurile globaliste” și chiar a sugerat că Facebook se află sub influența CIA.