Vladimir Solovyov, gazdă TV și radio, și o personalitate proeminentă de dezinformare în mass-media de stat din Rusia a fost numit cel mai popular jurnalist din Rusia în 2020, potrivit sondajului centrului ВЦИОМ/VTSIOM.

Sondajul bazat pe interviuri cu 1600 de persoane a constatat că Solovyov își menține titlul său pentru al doilea an la rând. Triumful jurnalistului a fost consolidat și mai mult prin emisiunea sa TV, care este găzduită de canalul Rossiya 1, finanțat de stat. Emisiunea a fost votată ca una dintre cele mai populare trei programe ale anului, împreună cu știrile „Vesti” și talk-show-ul politic „60 de minute”.

Sondaje discutabile

În 2019, postul de televiziune independent rus Rain a dezvăluit că VTSIOM a ajustat metodologia sondajului pentru deghizarea ratingurilor care arătau scăderea președintelui Putin. O întrebare formulată diferit a făcut ca ratingul lui Putin să crească de la 30,5% la 72,3%. În 2020, potrivit  VTSIOM, președintele Putin a rămas cel mai popular politician al țării.

Rezultatele sondajelor VTSIOM sunt totuși grăitoare, deși nu pentru ceea ce arată, ci pentru ceea ce exclud. Potrivit unui sondaj VTSIOM realizat la sfârșitul anului 2019, 44% dintre ruși au considerat că este dificil să răspundă ce tip de mass-media consideră că este cea mai populară. Doar 13% au răspuns că este televiziunea, urmată îndeaproape de internet.

Astfel de rezultate sunt în conformitate cu sondajele independente, care au arătat că mai puțin de un sfert dintre ruși au încredere în televiziune ca sursă de informații.

Acest lucru ar putea explica de ce Solovyov, care apare în mod regulat la canalele de televiziune federale și găzduiește propriul său program de radio, a fost considerat ca fiind cel mai popular.

Titlul celui mai popular jurnalist rus nu este prima onoare acordată lui Solovyev. În 2017, a primit un TEFI, un premiu dedicat celor mai recunoscuți profesioniști ai televiziunii ruse, drept cel mai bun intervievator al anului.

Interviurile lui Solovyev și talk-show-urile sale sunt într-adevăr memorabile. Din 2015, EUVSDISINFO a documentat peste 180 de afirmații de dezinformare care își au originea în programele sale tv și radio, inclusiv afirmații nefondate conform cărora  ucrainenii au suferit din cauza testării vaccinului american; că Occidentul a vrut să transforme Belarusul într-o țară a haosului; că organizația Căștile Albe organiza atacuri chimice în Siria și multe altele.

Solovyov este nu doar o voce proeminentă a dezinformării pro-Kremlin, ci și un producător de film. În 2013 a produs un film în care îl prezintă pe liderul fascist italian Benito Mussolini ca lider curajos.

În mod similar, emisiunea „60 de minute”, pe care sondajul VTSIOM îl prezintă ca fiind printre cele mai populare în 2020, a câștigat, de asemenea, o prezență considerabilă în baza de date de dezinformare a EUVSDISINFO. Acesta a oferit o platformă pentru diferiți experți pro-Kremlin, care, printre altele, au susținut că Danemarca a deschis bordeluri pentru zoofili, că Polonia intenționează să anexeze jumătate din Belarus, și că Bill Gates a vrut să folosească vaccinuri pentru a ucide omenirea.

Desigur, este și o altă parte a monedei. În 2020, jurnalista rusă Svetlana Prokopyeva a primit prestigiosul Premiu Internațional pentru Libertatea Presei, imediat după ce instanța rusă a găsit-o vinovată de „justificarea terorismului”.

Reporteri fără Frontiere i-au acordat jurnalistei Novaya  Gazeta, Elena Milashina, un premiu pentru curaj, pentru reportajul său despre Cecenia. Din păcate, niciunul dintre acești jurnaliști nu a primit timp de antenă pentru a-și prezenta investigațiile despre posturile tv sponsorizate de stat.