INVESTIGAȚIE! Dodon, prins din nou cu bani din Rusia în campania pentru parlamentare! Socialistul raporta fiecare bănuț din cele 4 milioane de euro

0 166

ATENȚIE! Investigația a fost realizată de către EUREPORTER, acest articol fiind tradus în totalitate de Realitatea.md

În argoul mafiei rusești, „Morkovka” înseamnă „a înșela” sau „a mitui actorii relevanți pentru a determina o decizie sau acțiuni favorabile în numele său”. Recentele sondaje de opinie arată previziuni sumbre pentru Blocul Electoral Socialist Comunist (BECS) și pentru Partidul Șor la viitoarele alegeri parlamentare anticipate care vor avea loc pe 11 iulie. Indiferent de scenariile realiste, este să fie extrem de dificil pentru cele două partide să obțină o majoritate parlamentară, scrie Henry St George.

Cu toate acestea, există anumite acțiuni care ar putea schimba rezultatele alegerilor sau, cel mai rău scenariu pentru socialiști, ar putea cel puțin să-și îndulcească eșecul.

În încercarea de a obține un rezultat mai bun pentru viitoarele alegeri, din 24 iunie 2021, Igor Dodon, actual președinte al Partidului Socialist din Moldova și fost președinte al Republicii Moldova, a călătorit la Moscova pentru a face strategii cu FSB pentru viitoarele activități ale campaniei pentru Partidul Socialist și pentru negocierea noii finanțări pentru ultima etapă a campaniei.

Operațiunea #Morkovka se bazează pe un set de probe extrase de la PSRM

O serie de conversații online între Igor Dodon și utilizatorul „Igor Yurievich Ch”, care s-a dovedit a fi nimeni altul decât Igor Chaika, conțin mai multe documente care se referă la alegerile din 11 iulie. Documentele au fost trimise de Igor Dodon către Chaika. Am verificat datele, iar ceea ce urmează să dezvăluim sunt rezultatele eforturilor noastre de a corobora informațiile din diverse surse. Vom dezvălui mecanismele inventate de Partidul Socialist din Moldova și de aliatul său comunist pentru ultima etapă a campaniei electorale, cu implicarea și aprobarea directă a Moscovei.

Unele evenimente care vor avea loc înainte de 11 iulie, precum și după alegeri ar putea fi explicate prin dovezi pe care ancheta noastră le-a dezgropat.

CAMPANIA ELECTORALĂ (21 iunie-11 iulie)

Conform documentelor, cheltuielile planificate de BECS pentru campania electorală, în perioada cuprinsă între 21 iunie și 11 iulie, au fost estimate la 91 927 575 MDL, ceea ce reprezintă aproximativ 4 275 701 EUR. În momentul în care documentele au intrat în posesia noastră, BECS nu deținea întreaga sumă pentru campanie (avea doar 39 345 000 MDL, aproximativ 1 830 000 EUR). Pentru a acoperi toate costurile necesare, BECS avea nevoie de o sumă suplimentară de 65 482 575 MDL (3 045 701 EUR).

Blocul electoral comunist socialist este un vehicul politic în stil sovietic, cu organizații de bază, ramuri teritoriale și un set strict de activități electorale. Planul lor de acțiune împarte Republica Moldova în patru zone geografice (Nord, Sud, Găgăuzia și Chișinău). În fiecare regiune, echipele mobile sunt active și corturile campaniei sunt instalate.

Cheltuielile suportate sunt: ​​canvassing (panouri publicitare, bannere, pliante, postere și ziare), mass-media „clasică” (spoturi electorale radio și TV) și social media. Am observat că printre activitățile planificate s-a numărat marșul din 4 iulie de la Chișinău și mai multe concerte muzicale, care vor avea loc în 25 de municipalități. Concertele ocupă majoritatea bugetului alocat, ajungând la un cost de 300 000 EUR.

Pe al doilea loc este costul pentru tipărirea celor 3 milioane de pliante pe care BECS intenționează să le distribuie în ziua alegerilor. Totalul campaniei electorale comuniste-socialiste se ridică la 4 875 701 EUR. La momentul în care documentele scurse au intrat în posesia noastră, BECS încă nu avea 3 045 701 EUR. De menționat că Dodon a raportat către Chaika activitățile electorale desfășurate în perioada 1 mai – 21 iunie.

Link către traducerile fotografiilor din rusă în engleză sunt disponibile AICI.

„Noua” mass-media (aka social media) este o parte importantă a campaniei electorale a BECS, cu o alocare de 100 000 EUR. Această sumă a fost utilizată integral, cu o producție prolifică de zeci de clipuri, postate atât pe YouTube, cât și pe Odnoklassniki (ok.ru). Clipurile s-au bucurat de o promovare grea, cel mai probabil de troli, adunând câteva mii de vizualizări și aprecieri.

Link către traducerile fotografiilor din rusă în engleză sunt disponibile AICI.

Campania online este adaptată mecanismelor utilizate pentru transmiterea mesajelor electorale (Facebook, mail.ru, VK.ru, Google Adwords, Youtube, Viber, Admixer, alte site-uri care găzduiesc bannere publicitare etc.). Mai mult, este adaptat, de asemenea, pentru mai multe tipuri de public clar definite, în funcție de vârstă, zonă geografică, context social și educațional etc. Pentru acest segment, BECS a alocat 100 000 EUR.

Producția video pentru campania BECS a fost prolifică, deoarece zeci de clipuri de înaltă calitate au fost produse și distribuite pe rețelele de socializare. Clipurile, dintre care multe au beneficiat de grafică de ultimă generație, au adunat sute de mii de vizualizări.

În timp ce parcurgeam planul de campanie, am observat cantitatea extinsă de resurse implicate pentru mobilizarea electoratului din regiunile de nord și de sud. Pentru a-și atinge obiectivele în cele două regiuni, BECS a estimat că vor avea nevoie de 2 067 agitatori în nordul Republicii Moldova și 2 932 agitatori în sud. Desigur, agitatorii ar trebui să fie plătiți pentru eforturile lor. Costurile totale pentru asigurarea succesului acestei activități de campanie se ridică la 513 686 EUR.

Link către traducerea imaginii din rusă în engleză AICI

Inutil să spunem că o importanță specială este acordată Zilei Alegerilor. Planul dedică un capitol separat pe 11 iulie. Descrierea utilizată de socialiști pentru această etapă este oarecum truismă, întrucât afirmă că Ziua Alegerilor „este etapa finală a campaniei electorale și are o mare semnificație, considerând că are potențialul de a influența considerabil rezultatul alegerilor”.

Link către traducerile fotografiilor din rusă în engleză sunt disponibile AICI.

Un anumit tip de atenție este acordat activităților planificate pentru 11 iulie. În general, ele se încadrează în două categorii principale:

  1. monitorizarea secțiilor de votare, pentru a preveni orice tentativă de fraudă a adversarilor politici;
  2. măsuri de mobilizare, menite să asigure o rată ridicată de participare a alegătorilor BECS.

Bugetul pentru ziua alegerilor se ridică la 2 730 558 EUR. Costurile sunt împărțite în mai multe subcategorii. O parte din cheltuieli sunt destinate plății reprezentanților BECS în comisiile electorale, a observatorilor favorabili, precum și a altor tipuri de membri ai comisiilor electorale din secțiile de votare din Republica Moldova și din Europa de Vest care ar putea acționa conform intereselor și strategiilor Blocului.

Când vine vorba de cea de-a doua categorie principală (măsuri pentru mobilizare), sumele bugetate sunt destinate achitării agitatorilor, comisionarea transportului pentru aducerea alegătorilor la secțiile de votare (direct, pentru „turism” electoral) și alte „cheltuieli curente”.

Există, totuși, două categorii speciale, care necesită investigații suplimentare:

  1. Transnistria – 30 000 de voturi (buget 1 050 000 EUR)
  2. Morkovka (buget 1 500 000 EUR)

Din păcate, nici documentul, nici conversația lui Dodon cu Chaika nu ne-ar putea oferi detalii suplimentare despre ceea ce presupun exact cele două categorii. Cu toate acestea, putem face o presupunere că bugetul alocat pentru Transnistria este planificat pentru cumpărarea a 30.000 de voturi din această regiune, favorabil BECS.

Am subliniat deja ce înseamnă „Morkovka”. O sumă uimitoare de 1 500 000 EUR a fost bugetată de BECS pentru fraudele electorale.

Acum, să mergem mai departe în călătoria noastră de investigație și să comparăm documentele de pe telefonul lui Igor Dodon cu cheltuielile declarate oficial de BECS în timpul campaniei electorale în curs. Astfel, se pot observa cu ușurință discrepanțe semnificative între sumele declarate și bugetul trimis Chaika. Aceasta, în sine, este o dovadă clară că BECS nu a declarat o parte semnificativă din cheltuielile sale electorale.

CHELTUIELI NEDECLARATE ALE BLOCULUI ELECTORAL SOCIALIST COMUNIST

Diferența dintre suma declarată de BECS Comisiei Electorale Centrale și suma indicată în documentele private ale lui Dodon este de 35 709 606,52 MDL, adică de aproximativ 1 milion EUR. Există o cauză probabilă de a suspecta că, în realitate, BECS se angajează în resurse financiare ale campaniei electorale mult mai mari decât cele declarate oficial autorităților moldovenești.

Link către traducerile fotografiilor de mai sus disponibile aici.

Conform Legii, este obligatoriu ca concurenții electorali să declare sursele utilizate pentru finanțarea campaniilor lor. Conform unei reguli aprobate prin decizia Comisiei Electorale Centrale a Republicii Moldova nr. 2704 din 17 septembrie 2019, partidele politice trebuie să depună rapoarte periodice și să respecte un anumit format standardizat cu privire la sumele de bani pe care le angajează în campaniile lor electorale. După cum demonstrează pagina web a Comisiei Electorale Centrale, cel mai recent astfel de raport de la BECS a fost depus la 2 iulie.

Documentul este semnat de Ecaterina Iepure (Trezorierul Blocului) și a fost înregistrat de Comisia Electorală Centrală în aceeași zi (2 iulie). Acest raport specific afirmă că, până la data menționată mai sus, BECS a cheltuit pentru campania electorală suma totală de 3 635 393,48 MDL (aproximativ 169 232,11 EUR).

Atunci când se compară sumele declarate Comisiei Electorale Centrale de BECS și cifrele avansate în „documentele neoficiale” ale liderului Blocului, nu se poate să nu observăm câteva discrepanțe majore. De exemplu, în raportul disponibil pe site-ul Comisiei Electorale Centrale, BECS a declarat că valoarea totală a cheltuielilor sale publicitare (televiziune, radio, presă scrisă, bannere, panouri publicitare, alte suporturi electronice) s-a ridicat la 1 996 261,45 MDL (aproximativ 92 928,47 EUR), în timp ce, în documentele extrase din telefonul lui Dodon, doar costurile publicității pe internet se ridică la 2 150 000 MDL (aproximativ 100 085,19 EUR).

Fiecare dovadă prezentată în investigația eureporter.co indică un mecanism elaborat utilizat de Federația Rusă prin mâinile FSB pentru a pompa fonduri către partidele politice pro-ruse din Moldova, fără nicio considerație sau respect pentru statul de drept. Federația Rusă folosește companiile lui Igor Chaika ca front pentru a canaliza fonduri către Partidul Socialist al Republicii Moldova. Miza în joc este destul de pragmatică, indiferent de geopolitică, și se rezumă la protejarea investițiilor rusești susținute de FSB în Moldova. Sute de milioane de euro sunt spălate de companii ruse prin Republica Moldova, cu ajutorul FSB. Generalii FSB sunt bine conștienți de această practică și închid ochii atâta timp cât primesc tăietura.

Când vine vorba de mica Republică est-europeană a Moldovei, Rusia este mult mai preocupată să își protejeze sursele de venit ilicite decât să își mențină influența geopolitică. Pentru Kremlin, Moldova este fie un cer sigur pentru spălarea banilor, fie o docilă „vacă de muls”. Pentru a-și proteja schemele odioase, rușii nu vor cruța niciun efort și vor continua să aloce bugete generoase politicienilor corupți și angajaților guvernamentali care vor menține țara într-o stare de control și sărăcire perpetuă.

Scandalul „Furtul de miliarde” care a târât Moldova în mocirlă și noroi este un exemplu clar de influență malignă a Rusiei în regiune. „Morkovka” nu este un caz singular, ci mai mult de o normă. Credem că ancheta noastră a dezvăluit doar un mic fragment din profunzimile implicării rusești în politica moldovenească.

Pentru mai multe informații abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata