NOTĂ ANALITICĂ ADEPT: Fenomenul dezinformării în procesul electoral din Găgăuzia

77

1. Dezinformarea alegătorilor prin intermediul promisiunilor neonorate

Alegătorii se decid să voteze pentru anumiți politicieni sau partide politice în urma competiției electorale în cadrul căreia sunt date publicității programe electorale și se fac promisiuni. Ultimele nu sunt decât intenții anunțate sau chiar previziuni ce urmează să se realizeze în perioada mandatelor politicienilor. Totuși, este important să se facă o delimitare clară între intenții și promisiuni. Nu întotdeauna promisiunile politicienilor sunt realizabile, adesea din cauza unor circumstanțe care apar instantaneu. În acest sens, este oportun să ne amintim despre renumitele aforisme ale lui ex-premierului britanic Winston Churchill. Unul dintre aceste aforisme este dedicat calităților politicienilor:Un politician trebuie să fie capabil să prezică ce se va întâmpla mâine, într-o săptămână, într-o lună și peste un an, iar apoi să explice de ce nu s-a întâmplat”. Altminteri, previziunile nerealizate și promisiunile neonorate ale politicienilor sunt tratate de către oponenții politice și cetățeni drept minciuni, dezinformare intenționată. Deci, nu este întâmplător că majoritatea respondenților din cadrul anchetării efectuate în cadrul proiectului desfășurat de ADEPT, cu suportul Uniunii Europene, prin intermediul INTERNEWS, consideră că principalii distribuitori ai dezinformării sunt politicienii.

În contextul campaniei electorale pentru funcția de bașcan (guvernator) al Găgăuziei, desfășurate în perioada martie – mai 2023, cea mai elocventă confirmare a rolului politicienilor în distribuirea dezinformării vine din partea unui înalt demnitar din Găgăuzia, care chiar de la începutul campaniei electorale a avertizat alegătorii din regiune despre minciunile și promisiunile făcute anterior, dar rămase neonorate, ale unor politicieni.

2. Dezinformarea alegătorilor prin implicare externă, exagerări și crearea așteptărilor nefondate

Un proces electoral, pentru a fi liber, corect și competitiv, trebuie desfășurat cu respectarea normelor legale existente și asigurarea condițiilor egale pentru toți concurenții electorali. De-a lungul mai multor cicluri electorale pentru alegerea organelor eligibile din Găgăuzia cerințele legislației privind condițiile egale pentru concurenții electorali au fost încălcate. Acest lucru se întâmplă din cauză că, fie are loc finanțarea ilegală de peste hotare, fie are loc implicări în alegeri, de partea unor concurenți, a reprezentanților și înalților demnitari din Federația Rusă. De exemplu, înaintea primului tur de scrutin din 30 aprilie 2023, pentru alegerea guvernatorului Găgăuziei, unul dintre liderii de opinie din Găgăuzia, Ivan Burgudji, și-a exprimat public nemulțumirea care a invocat finanțarea ilegală de peste hotare a unuia dintre candidați, acuzând Consiliul Electoral Central al UTA Găgăuzia de inacțiune, iar puterea centrală de intenții ascunse pentru compromiterea imaginii găgăuzilor, care se lasă manipulați.

Pe de altă parte, încercările autorităților centrale de a egala șansele concurenților prin interzicerea implicării străine în alegeri, de asemenea, stârnește nemulțumiri și provoacă interpretări, adesea exagerate, care țintesc în dezechilibrarea relațiilor dintre puterile regională și cea centrală, fapt perceput de către respondenți.

De exemplu, în recenta campanie electorală pentru funcția de bașcan (Guvernator) al Găgăuziei din martie – mai 2023, unul dintre concurenții electorali, Victor Petrov, a acuzat guvernarea Republicii Moldova, îndemnând la „condamnarea categorică a impertinenței flagrante și a comportamentului nedemn al autorităților din Republica Moldova, care riscă să atragă ura a sute de milioane de oameni de origine turcică din întreaga lume! Lupta pentru autonomia găgăuză, oamenii, drepturile și libertățile lor continuă. Mergem înainte și nu ne vom opri”. Aceasta fiind reacția la interzicerea de către Poliția de Frontieră a accesului pe teritoriul Republicii Moldova a președintelui Republicii Tatarstan din cadrul Federației Ruse. În astfel de circumstanțe, Poliția de frontieră s-a văzut nevoită să explice că: „Sunt false și declarațiile unui oficial rus recent returnat din țara noastră precum că a fost declarat „persoană non-grata” în Moldova. Susținerea unui candidat în alegerile locale din țara noastră nu este un motiv întemeiat și autoritățile au solicitat oficialilor ruși să se abțină de la imixtiuni în treburile interne ale țării noastre”.

Caracterul electoral al vizitei înaltului demnitar din Federația Rusă a fost elucidat pe larg de presa locală din Găgăuzia. Respectiv, autoritățile Republicii Moldova au acționat în conformitate cu prevederile introduse în Codul electoral încă în 2015, când a fost introdusă următoarea modificare: „Se interzice concurenților electorali să implice sub orice formă persoanele care nu sînt cetățeni ai Republicii Moldova în acțiunile de agitație electorală”, care este reiterată și în noua redacție a Codului electoral.

3. Implicarea tradițională a demnitarilor ruși în alegerile din Găgăuzia

Este de remarcat că modificarea menționată a Codului electoral a fost introdusă imediat după alegerile pentru funcția de guvernator al Găgăuziei, din martie 2015. La acele alegeri implicarea demnitarilor din Rusia în procesul electoral a fost una masivă, confirmată de liderul Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM):

  • Pe parcursul acestei săptămâni Găgăuzia a fost vizitată de cinci deputați ai Dumei de Stat…;
  • Alături de noi este Elena Drapenko din partidul “Spravedlivaya Rossia”, cu care avem semnat un acord. Alături de noi este Nicolai Valuiev din partidul “Edinaya Rossia”, cu care vom semna un acord în următoarele săptămîni. Sunt niște semnale foarte clare: Rusia este cu voi. Eu sunt foarte bucuros, s-o susțin astăzi, alături de colegii din Duma de Stat a Federației Ruse, pe Irina Fiodorovna Vlah. Rusia și Partidul Socialiștilor mizează pe Irina Vlah și sunt încrezător că ea va învinge în primul tur de scrutin”, etc.

Respectiv, reacțiile contracandidaților învingătorului din acel scrutin, de exemplu ale lui Nicolai Dudoglo, au fost de constatare a faptul că învingătorul nu a fost ales, ci numit de către autoritățile Rusiei: “Noi am văzut deputați din Duma de Stat a Federației Ruse venind în Găgăuzia, la fel și artiști și sportivi. Am văzut declarații ale unor politicieni ruși serioși, dar chiar și așa echipa noastră a muncit și a obținut un rezultat bun. În pofida faptului că bașcanul Găgăuziei nu a fost ales, ci numit, echipa noastră recunoaște aceste alegeri. Rusia a întreprins eforturi mari, iar noi suntem prietenii ei. De aceea, noi nu vom contesta rezultatele acestor alegeri, deși sunt sigur că dacă voturile ar fi renumărate probabil nu ar fi nici 50 la sută”. Opinia contracandidaților învingătorului cu suportul Rusia a fost împărtășită și de liderul Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM):

  • Alegerile acestea nu le-a câștigat nici pe-aproape această doamnă. Aceste alegeri le-a câștigat, nu vă supărați, televiziunea rusească. Ați văzut câte persoane și câtă atenție au fost pentru aceste alegeri. Nici pentru alegerile Parlamentului din 30 noiembrie nu a fost atâta atenție. Dar acum a fost această atenție pentru a face tot posibilul să fie câștigate de această persoană”;
  • Am auzit și declarațiile unor deputați din Duma de Stat, foarte nechibzuite și negândite… De aceea, ar trebui să fie așa, normal: noi, moldovenii, nu ne ducem undeva să facem politica noastră, cu agitație, cu televiziuni și chestii de astea. Așa ar fi normal și alte țări la noi, inclusiv Rusia, inclusiv România”.

Și președintele comitetului pentru probleme juridice ale Adunării Populare a Găgăuziei, revoltat împotriva modalității în care Rusia s-a implicat în alegerile pentru funcția de guvernator, a ironizat rezultatele scrutinului: z felicit oficialii Federației Ruse pentru această victorie, pentru că în Găgăuzia nimeni nu a pierdut în fața candidatei la bașcanii Găgăuziei,

Irina Vlah, ci Rusia a câștigat; z trebuie precizat faptul că, dacă în locul Irinei Vlah, de exemplu, o păpușă Barbie sau o matrioșcă rusească ar fi fost candidat pentru bașcanii din Găgăuzia, atunci ea ar fi, în această situație și într-o atmosferă creată în mod deliberat și artificial, contrar realităților obiective existente, cu un sprijin atât de puternic, inclusiv financiar, ea ar câștiga cu siguranță alegerile din Găgăuzia din primul tur;

  • Trebuie să afirmăm cu amărăciune că socialiștii din Moldova, împreună cu partenerii lor de la Moscova, au construit întreaga campanie electorală a Irinei Vlah pe opunerea candidatului lor restului clasei politice a Găgăuziei și a acelei părți a societății găgăuze care nu o sprijină pe Irina Vlah;
  • socialiștii au divizat în mod deliberat societatea găgăuză declarând direct toți concurenții Irinei Vlah „dușmani ai Rusiei și ai lui Putin”… O astfel de agitație, susținută de canalele federale ale Federației Ruse, că toți candidații, cu excepția Irinei Vlah, sunt dușmani ai Rusiei, a dus la o scindare inevitabilă în societatea găgăuză;
  • cu regret, trebuie să constat faptul că Ministerul Afacerilor Externe al Federației Ruse, fără a se aprofunda în situația din Găgăuzia, și folosind informații neverificate, bazate pe zvonuri și speculații, continuă să scindeze societatea găgăuză în „ai noștri” și „străini”, în „prieteni” și „dușmani”, clasificând în mod artificial majoritatea societății găgăuze drept „dușmani” ai Rusiei…, etc.

Exemplele invocate mai sus au fost cele care servit drept temei pentru modificarea prevederilor Codului electoral în vederea interzicerii implicării străine în alegerile din Republica Moldova, inclusiv din Găgăuzia.

4. Recomandări

Autoritățile Republicii Moldova trebuie să aplice prevederile legale referitoare la procesul electoral din Republica Moldova, în special cel referitoare la crearea condițiilor egale pentru toți candidații, de o manieră uniformă. Acest lucru se referă în primul rând la prevederile referitoare la finanțarea corectă a campaniilor electorale, interzicerea finanțării ilegale din surse obscure de peste hotare. De asemenea, autoritățile trebuie să impună neadmiterea implicării cetățenilor străini în alegerile din Republica Moldova.

Atunci când apar nemulțumiri în privința restricțiilor legislative și modalitatea de contracarare a ilegalităților, autoritățile ar trebuie să fie mai active în comunicarea cu cetățenii pentru a le explica prin intermediul exemplelor concrete, dacă e cazul, de ce sunt necesare restricțiile impuse și respectarea acestora.

Pentru mai multe informații abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM

Citește și